De bitcoin is binnen een jaar meer dan 1.000 procent in waarde gestegen. Lees onze bijdrage: Makkelijk bitcoins kopen? Dit zijn de mogelijkheden
BELEGGEN 19-5-2017 11:05:00

5 jaar Facebook op de beurs bieden geruststelling en zorg voor Snap

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat Facebook naar de beurs ging. Het aandeel kostte toen 38 dollar en kende niet echt een glorieuze entree. Het debuut ging al gepaard met slechts een miniem winstje en een jaar later stond Facebook rond 26 dollar, met in de tussentijd een dip van minder dan 18 dollar.

Dat moeizame begin heeft Facebook op z'n zachtst gezegd meer dan goedgemaakt. Inmiddels is het aandeel bijna 150 dollar waard en is de marktwaarde van het bedrijf meer dan verdubbeld. Wie instapte in het begin heeft inmiddels een rendement van bijna 300 procent. Wie instapte op de dip van 18 dollar zelfs meer dan 700 procent.

Het lustrum van Facebook op de beurs valt in het jaar dat een concurrent voor het socialmediabedrijf ook de beurs opkomt: Snap, het moederbedrijf achter de populaire app Snapchat. De vijf jaar van Facebook bieden Snap een geruststelling. Maar er is ook genoeg reden tot zorg voor het bedrijf, dat onlangs hard onderuit ging op de beurs na slechte eerste kwartaalcijfers.

Ook Facebook had een moeilijk eerste jaar

Eerst maar even de zorgen wegnemen. Snap mag het nu dan moeilijk hebben op de beurs, dat hoeft niet automatisch te betekenen dat het ook niks wordt met het aandeel. Daarvoor hoeven we alleen maar even te kijken naar de hierboven genoemde prestaties van Facebook in het eerste jaar van de beursnotering. Dat hield ook niet over.

Facebook ging uiteindelijk lopen op de beurs toen de advertentie-omzet op mobiel flink begon op te lopen. Op die belofte was Facebook ook de beurs op gegaan en toen het eenmaal begon te lopen, hield het niet meer op. Inmiddels is mobiel verantwoordelijk voor 40 procent van de totale omzet bij Facebook.

Bij Snap is het nu dus wachten op dat doorbraakmoment. Dat moet overigens komen uit ongeveer dezelfde bron. Want mobiele advertenties zijn in elk geval op dit moment nagenoeg de enige omzetbron voor het bedrijf. Snap pakt dat wel iets anders aan dan Facebook. Het probeert vooral omzet te kapen bij de huidige markt voor televisiereclames. Daar verschuiven de budgetten langzaam naar online video en daar wil Snap van profiteren. Facebook zit vooral op de budgetten van de 'traditionele' online advertentiemarkt, al loert het ook op de tv-budgetten.

Facebook was veel volwassener dan Snap bij de beursgang

Maar er zit ook een punt van zorg in de vergelijking tussen Facebook en Snap. Want eerstgenoemde was vijf jaar geleden een veel volwassener bedrijf toen het naar de beurs ging. MarketWatch zet even wat cijfers op een rijtje en de verschillen zijn behoorlijk groot.

Zo had Facebook ten tijde van de beursgang een marktwaarde van ruim 100 miljard dollar, Snap was nog geen 20 miljard dollar waard. Facebook had toen 526 miljoen gebruikers die dagelijks actief waren, Snap 158 miljoen. Facebook maakte al winst, Snap verloor in het eerste kwartaal van dit jaar 2,2 miljard dollar.

Het laat zien dat Facebook en Snap in dat opzicht moeilijk te vergelijken zijn. Eerstgenoemde was al een redelijk gevestigd bedrijf ten tijde van de beursgang, Snap is nog echt een groeibedrijf. Dat flinke stappen zal moeten maken om een succes te worden.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Facebook Inc.

2-11-2017 Facebook Overweight Morgan Stanley
2-11-2017 Facebook Outperform RBC Capital Markets
2-11-2017 Facebook Outperform Credit Suisse Group
2-11-2017 Facebook Buy UBS AG
2-11-2017 Facebook Overweight Atlantic Equities
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Facebook Inc. 180,18 1,00% Facebook Inc.
Snap Inc. (Snapchat) 15,75 -1,81% Snap Inc. (Snapchat)
pagehit