Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
ONLINE RETAILERS 3-4-2019 11:38:00

Alibaba of Amazon: welke van de twee dé betere koop is voor beleggers


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - Zowel Alibaba als Amazon zijn niet meer puur online retailers. Ze breiden snel uit naar andere lucratieve industrieën. Tijdens dat proces hebben ze veel waarde in het laatje gebracht van beleggers en beide zullen naar verwachting dat blijven doen voor hun aandeelhouders.

Welke zou u kiezen? Analist Joe Tenebruso licht op de Amerikaanse beleggingswebsite The Motley Fool de twee ondernemingen door.

De Q-factor van Alibaba

Alibaba domineert de massale e-commerce markt in China met een aandeel van 58 procent, aldus het Amerikaanse onderzoeksbureau eMarketer. De directe concurrent op Chinese bodem, JD.com, heeft slechts een aandeel van 16 procent.

Maar toch strekken de activiteiten van Alibaba zich verder uit dan de online handel, zo benadrukt Tenebruso. Hij wijst op de snelgroeiende bedrijven onder de vleugels van Alibaba op gebieden zoals mobiele betalingen, digitale reclame en cloud computing. Daarnaast heeft Alibaba in China een sterke vertegenwoordiging opgebouwd in 'bakstenen' winkels als uitvloeisel van zijn nieuwe retailstrategie.

Door traditionele retailers de mogelijkheid te geven om mobiele betalingen te accepteren en thuisbezorging aan te bieden, heeft Alibaba zich gepositioneerd als een waardevolle partner. "Door dit te doen, kan Alibaba's totale te bedienen markt worden uitgebreid tot bijna de gehele Chinese retailmarkt van 5 biljoen dollar", zo rekent Tenebruso voor.

De Q-factor van Amazon

Zoals Alibaba de e-commercemarkt in China domineert, zo doet Amazon dat in de Verenigde Staten. Het concern heeft een aandeel van 50 procent. Net als Alibaba heeft Amazon snel groeiende takken die zich richten cloud computing en de digitale reclamebusiness.

Maar in tegenstelling tot Alibaba reikt de dominantie van Amazon ver buiten de thuismarkt. Amazon is de grootste online retailer in Noord-Amerika, Europa en vele andere delen van de wereld. "Ook Alibaba probeert uit te breiden naar internationale markten, maar Amazon is in dit opzicht veel verder op weg", aldus Tenebruso.

Daar komt nog bij dat Alibaba meer is blootgesteld aan de regelgevende issues en politieke risico's, waaraan bedrijven die actief zijn in het communistische China zich niet kunnen onttrekken. Tenebruso: "Je zou dus kunnen stellen dat Amazons bredere scope door zijn internationale bereik een sterkere concurrentiepositie oplevert, terwijl het ook een relatief minder risicovolle investering is om in te stappen."

Dus wie wint er?

Ondanks het feit dat de omzet van Amazon meer dan vier keer zo hoog is als die van Alibaba hebben de twee bedrijven het afgelopen jaar bijna identieke netto-inkomsten en vrije cashflow gegenereerd. Dat komt volgens de analist omdat Alibaba een veel winstgevender bedrijf is, met een operationele marge van bijna 18 procent, vergeleken met slechts 5 procent voor Amazon.

"Alibaba heeft daarbovenop een sterkere balans, met meer dan 42 miljard dollar in netto cash en investeringen. Bij Amazon gaat het om minder dan 18 miljard dollar." Vanwege deze redenen verkiest Tenebruso toch Alibaba.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Alibaba

12-11-2018 Alibaba Goldman Sachs Group Inc.
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Alibaba 156,00 -1,78% Alibaba
Amazon 1.815,48 -2,38% Amazon
pagehit