Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
TESLA 18-9-2018 11:26:00

Analist: 'Ruil aandelen van Tesla gewoon in voor die van General Motors'


Fotobron: Freeimages.com

(finanzen.nl) - Voor beleggers in Tesla zijn het spannende tijden. Het aandeel van de maker van elektrische wagens heeft in een maand tijd rond de 19 procent van zijn waarde kwijtgeraakt.

Beleggen in Tesla is rekening houden met een veelvoud van dingen. Het gaat er niet eens simpelweg om of elektrische wagens echt gaan doorbreken en hun vervuilende benzineneefjes en dieselnichtjes naar de schroothopen zullen verbannen.

Nee, veeleer staat Tesla gelijk aan een reek van niet nagekomen beloften, vooral met betrekking tot de productiecijfers. Daarnaast is oprichter en topman Elon Musk verworden tot een regelrecht ongeleid projectiel, die het veelvuldig halen van de headlines in de media tot zijn ultieme kerntaak lijkt te hebben gemaakt.

Wat er anders is geworden

Is dit een naargeestige kernschets? Welnee. Voor analisten beginnen het erg serieuze redenen te worden om het bedrijf en zijn aandelen de rug toe te keren. Vorige week raakte topman Musk een van zijn trouwste fans kwijt. Romit Shah, een analist bij de Japanse bank Nomura, heeft de elektrische autoproducent van zijn kooplijst geskipt. Shah stond bekend als een belangrijke steunpilaar van Tesla.

Intussen geeft nu ook beleggingsanalist Jeff Reeves op de Amerikaanse beleggingssite MarketWatch aan beleggers in Tesla het advies om hun strategie te heroverwegen en de aandelen van Tesla te vervangen door die van een andere onderneming. Hij noemt het gevaarlijk om blindelings in Tesla te blijven geloven.

"Investeerders in de elektrische autofabrikant zijn gewend aan volatiliteit, maar deze keer is het anders", zegt Reeves. "Tesla worstelt niet alleen met de managementstijl van zijn topman, maar ook met de steeds belangrijker wordende productiedoelstellingen voor zijn Model 3 voor de massamarkt."

General Motors als betere investering

Reeves heeft zo langzamerhand begrip voor de beoordeling van sceptici die met name kritiek uiten op de ambitieuze doelstellingen van Musk. Die ambities blijven Tesla regelmatig parten spelen. Hoewel hij begrijpt dat veel investeerders nog steeds vertrouwen hebben in Tesla's groeipotentieel, beschouwt hij zelf een andere autofabrikant als de betere keuze voor de komende 12 tot 18 maanden.

Als alternatief voor Tesla brengt Reeves de traditionele autofabrikant General Motors (GM) in het spel. Hij snapt dat beleggers het een beetje gek zullen vinden klinken. Maar als ze kijken naar de waarderingsnormen en de grote trends die deze twee bedrijven drijven, dan vindt hij zijn geld beter geïnvesteerd in GM dat beter gewaardeerd is en sluwer opereert dan het 'brutale' Tesla, waarvan het aandeel relatief duur is.

Reeves erkent dat GM zeker zijn eigen uitdagingen heeft, maar hij wijst erop dat de groep pas in de zomer zijn winstverwachting voor het gehele jaar heeft verlaagd. En dat is deels vanwege de onverwacht hogere grondstofkosten als gevolg van de invoering van de Amerikaanse tarieven op staal en aluminium. "GM verdient echter geld en is winstgevend. GM-aandelen worden verhandeld voor minder dan zes keer de winst", zo onderbouwt Reeves zijn koopadvies.

Nog meer pluspunten

De deskundige van MarketWatch verwijst ook naar de situatie op de obligatiemarkt. Ondanks de gevolgen van de financiële crisis zijn de bedrijfsobligaties van GM aan de junkstatus ontsnapt. Beleggers in bedrijfsobligaties van Tesla moeten echter juist oppassen. "Als beleggers twijfels krijgen of de onderneming haar schulden wel kan voldoen, dan zou dit een zeer ernstige situatie creëren", aldus de analist. Als ander pluspunt van GM noemt Reeves dat deze automaker beschikt over een bedrag van 5 miljard dollar in cash.

Vergeleken met Tesla lijkt het traditionele GM een saaiere investering, maar Reeves beschouwt de aandelen van dit bedrijf als een stabieler investeringsalternatief. "Door de kostenreducties en de fundamentele waardering is het moeilijk voor te stellen dat het aandeel van GM veel verder zullen dalen. Bovendien kunnen geduldige investeerders een adequaat dividend verwachten."

Een staaltje hoogmoed

Overigens lijken grote beleggers steeds meer geneigd om hun risico's te spreiden. Het Saudische staatsinvesteringsfonds PIF, dat een belang van 5 procent heeft in Tesla, steekt bijvoorbeeld een miljard dollar in autofabrikant Lucid Motors, en die heeft goede kaarten in huis om een concurrent te worden van Tesla.

De steun van de Saudi's voor Lucid zat er al aan te komen. De kapitaalinjectie moet ertoe bijdragen dat de eerste elektrische auto in 2020 op de markt kan worden gebracht, de Lucid Air. Musk gaf eerder best hoog op dat het Saudische fonds hem zou helpen om Tesla van de beurs te halen. Dat bleek toch wel een staaltje hoogmoed. De toezegging bleek in werkelijkheid helemaal niet zo concreet zoals Musk deed voorkomen. De aangekondigde privatisering werd zo al snel weer afgeblazen.

Ondertussen hebben ook de grote, gevestigde autoproducenten uit Duitsland de aanval ingezet op Tesla. Mercedes-Benz en BMW presenteerden eerder deze maand hun nieuwe elektrische modellen. En Audi wil tussen nu en 2025 met twaalf nieuwe elektrische modellen de strijd aangaan met Tesla. Audi werkt bij de technologische ontwikkeling in opdracht van zijn moederbedrijf Volkswagen nauw samen met Porsche, het andere luxemerk van Volkswagen.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Volkswagen (VW) AG Vz.

24-5-2019 Volkswagen (VW) vz Outperform Credit Suisse Group
22-5-2019 Volkswagen (VW) vz Outperform Bernstein Research
20-5-2019 Volkswagen (VW) vz Outperform Credit Suisse Group
20-5-2019 Volkswagen (VW) vz Buy Oddo BHF
20-5-2019 Volkswagen (VW) vz Outperform Credit Suisse Group
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

AUDI AG 887,29 0,15% AUDI AG
BMW AG 63,72 -0,11% BMW AG
General Motors 35,12 -0,03% General Motors
Lucid Inc 0,74 12,12% Lucid Inc
Porsche Holding SE Vz 57,62 0,23% Porsche Holding SE Vz
Tesla 190,63 -2,49% Tesla
Volkswagen (VW) AG Vz. 144,26 0,43% Volkswagen (VW) AG Vz.
pagehit