Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
UBER 10-5-2019 14:20:08

'Beroerde timing beursgang kost Uber miljarden'


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - Timing is alles, zeker in de aandelenhandel. Laat taxibedrijf Uber nu net de beroerdst denkbare week hebben uitgekozen voor de beursgang. Dat vindt Business Insider in ieder geval.

De onderneming die taxidiensten aanbiedt via een app gaat waarschijnlijk naar de beurs voor 44 à 45 dollar per aandeel. Eerder dacht Uber de aandelen nog tegen een koers van 50 dollar naar de markt te kunnen brengen. De lagere emissiekoers kost Uber miljarden. Wat ging er mis?

Knappe prestatie

Op zich is het al sterk dat een bedrijf dat pas tien jaar oud is en nog nooit winst maakte meteen groter is qua beurswaarde dan autobedrijf Ford, autoverhuurder Avis en betaaltelevisiegigant Viacom bij elkaar.

Waarom dan de teleurstelling? De marktwaarde komt door de lagere emissiekoers ruim onder de 100 miljard dollar die het bedrijf naar verluidt vorige maand nog taxeerde. En het is ongeveer twee derde van de 120 miljard dollar die in 2018 werd gehypet door investeringsbankiers.

Het is aannemelijk dat veel verschillende factoren de prijs die investeerders willen betalen voor Uber hebben gedrukt. Business Insider noemt er een paar.

Nasleep van beursgang Uber-concurrent Lyft

De belangrijkste verklaring voor de lage emissiekoers is ongetwijfeld de slechte prestatie van de aandelen Lyft. De beursgang van Lyft in maart kun je zien als een soort testcase voor het grote werk, voor de mega-emissie van Uber.

In de VS is Lyft de grote rivaal van Uber. Hoewel Lyft aanzienlijk kleiner is, vertoont het veel overeenkomsten. Beiden proberen ze door te dringen vanuit hun taxibedrijven naar andere markten met deelplatforms voor fietsen en scooters en met zelfrijdende voertuigen. En hoewel beide snel zijn gegroeid, zijn ze er tot nu toe niet in geslaagd om geld te genereren uit hun activiteiten.

De ipo van Lyft leek aanvankelijk nog goed te gaan. Het aandeel Lyft ging naar de beurs tegen 72 dollar per aandeel, aan de bovenkant van de prijsrange. Dat gaf Lyft een marktwaarde van 21 miljard dollar. Het aandeel knalde door tot 88,60 dollar op de eerste handelsdag.

Na een sterk begin zakte de koers flink weg. Het aandeel Lyft is inmiddels bijna 30 procent gedaald en noteerde bij het sluiten van de beurs donderdag iets boven de 52 dollar.

Uber stapelt verlies op verlies

Ook andere factoren temperen het enthousiasme voor de beursgang van Uber. Eind vorige maand gaf de onderneming een voorlopige schatting van de resultaten van het eerste kwartaal. Die zag er niet goed uit. De omzet van Uber groeide in de periode met slechts 18 tot 20 procent. Dat was onder de groei van 25 procent op jaarbasis die Uber in het vierde kwartaal van 2018 nog haalde. Dit terwijl Uber in heel 2018 nog meer dan 40 procent wist te groeien.

Het kwartaalverlies van 865 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2018 schoot omhoog naar ruim 1 miljard dollar in het eerste kwartaal van dit jaar.

Uber-rijders zijn ontevreden

Daar kwam de staking van van Uber en Lyft chauffeurs bij van afgelopen woensdag . Die heeft waarschijnlijk weinig directe invloed op Uber's financiële positiie. Het is wel van belang om in de gaten te houden. Chauffeurs bieden de kerndiensten van Uber. Als ze meer loon eisen en krijgen heeft dat uiteraard wel gevolgen voor Uber.

Beursmalaise

De beurs is deze week ingestort en veel van de belangrijkste indexen zijn de afgelopen maand gedaald. De zorg over de economische gevolgen van de handelsoorlog met China is deze week toegenomen, nadat president Trump dreigde extra tarieven op te leggen voor producten uit China.

Investeerders maken zich steeds meer zorgen over de volatiliteit van de markt. De Chicago Board Options Exchange Volatility Index, of VIX, heeft deze week een piek bereikt van bijna 20. Cijfers onder de 20 impliceren dat beleggers relatief rustige markten verwachten. Ipo- managers proberen een beursgang zo te timen dat aandelen tijdens rustiger periodes plaatsvinden. Ze proberen een ipo doorgaans uit te stellen als de impliciete volatiliteit veel hoger dan 20 is.

Natuurlijk, veel van deze factoren liggen buiten de invloedssfeer van Uber. Ondanks deze factoren zal Uber nog steeds een gigantische waarde na de beursintroductie hebben. Maar die beurswaarde had nog groter kunnen zijn. De timing kost Uber nu miljarden.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Uber

meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Lyft 58,11 0,40% Lyft
Uber 40,91 -0,87% Uber
pagehit