COLUMN 8-11-2018 15:44:00

Di-Lan Sun: 'De hele wereld op 11 november in de kassarij bij Jack Ma'


Fotobron: Di-Lan Sun

Door Di-Lan Sun, China watcher en financieel journalist

(finanzen.nl) - 11 november 2009 wordt over het algemeen gezien als de definitieve commerciële geboorte van Vrijgezellendag die China nu kent. Jack Ma, de grote roerganger van Alibaba, vond het tijd worden om die dag online te gelde te maken.

Hij vroeg een aantal verkopers op zijn e-commerce platform TaoBao speciale aanbiedingen te verzinnen. Die zette hij vervolgens groots in de markt en daarmee was het ooit zo antikapitalistische China in een klap een op westerse leest geschoeide uitverkoopfeest rijker.

Het succesverhaal van Alibaba

Daarna ging het hard met Guanggun Jie. In 2013 kwam de omzet van Chinese webwinkels uit op ruim 3 miljard dollar. In 2017 werden alle records gebroken met een omzet van maar liefst 44,5 miljard dollar. Daarvan haalde Alibaba ruim 25 miljard binnen.

Het eerste miljard was al binnen een uur een feit. Op het drukste moment van de dag verwerkte het betalingssysteem van het concern 256.000 betalingen per seconde. Er werden ruim 800 miljoen pakketjes afgeleverd in China.

De vraag is nu natuurlijk hoe Guanggun Jie dit jaar gaat verlopen. De Chinese economie is flink aan het afkoelen en veel producten hebben last van de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. In 2017 was de omzet van Alibaba op 11 november 39 procent hoger dan een jaar eerder.

Nog groter dan groots

Het is niet denkbeeldig dat het concern, met in het kielzog branchegenoten als JD.com, pas op de plaats moet maken. Alibaba is echter vastbesloten om op de tiende verjaardag van Vrijgezellendag nog groter dan groots uit te pakken.

Omzetverwachtingen zijn er niet gegeven. Het concern hoopt wel de barrière van 1 miljard bestellingen binnen 24 uur te slechten. Verder haalt Alibaba alles uit de kast voor een goed resultaat. Zo wordt Singles Day uitgerold in Singapore, Maleisië, Thailand en Indonesië.

In China zelf is het alarmfase 1 voor de andere e-commerce platforms van Alibaba. De nieuwe retailstrategie van het concern wordt op 11-11 helemaal uitgebuit. Naast TaoBao en Tmall gooit Alibaba de eigen thuisbezorgdienst Ele.me in de strijd en de bezorgsupermarkten Hema (niet te verwarren met de Nederlandse naamgenoot) en RT-Mart. En bedenk daarbij ook nog dat alles wordt afgerekend via AliPay, het eigen betaalsysteem.

Garnalen, kiwi's en baiju

Naast het kopen van allerlei goederen is Guanggun Jie ook de dag waarop uitbundig gegeten en gedronken wordt. JD.com, waarvan het Amerikaanse Walmart deels eigenaar is, zette vorig jaar zo’n 19 miljard dollar om met de verkoop van voedsel.

Vooral luxe etenswaar van buiten het Aziatische land verdwenen in de Chinese monden. Garnalen uit Thailand, avocado's uit de VS, Australische kiwi's en zalm uit Chili vonden gretig aftrek.

Net als buitenlands gedestilleerd. In het drankgedeelte zit 'm nou net de kneep. Buitenlandse whisky, gin en cognac doen het goed in China, maar worden getroffen door de handelsoorlog.

In eigen land liggen de makers van baiju, de Chinese jenever, onder vuur. De overheid heeft ze op de korrel en zinspeelt al een tijdje op strengere regelgeving. Grote spelers als Kweichow Moutai zakten mede daardoor op de beurs al door het ijs.

Westerse concurrenten

Intussen wrijven westerse concurrenten zich alvast in de handen. Niet omdat ze koopgrage Chinezen in de online winkels verwachten, maar omdat 11 november intussen ook Europa en de VS heeft veroverd. Bol.com, MediaMarkt en Coolblue zijn voorbeelden van bedrijven die al enkele jaren met succes inspelen op Vrijgezellendag.

Ze kunnen dit jaar van een koude kermis thuiskomen. Jack Ma heeft voor zijn feestje niet alleen buitenlandse retailers gestrikt. Ook buitenlanders mogen met graagte in de virtuele rij voor de e-kassa van Tmall plaatsnemen.

Er is zelfs een Nederlandse Tmall in het leven geroepen en er zijn tal van handige sites die de Hollandse consument een handje op weg helpen met de beste deals.

Een klein protest

En wie op 11 november alle kooplust heeft verloren vanwege al het commerciële geweld, die kan in China ook op 12 november op koopjesjacht. Veel kleine online verkopers die niet mee mogen doen met het bal van Alibaba strooien dan met aanbiedingen.

Daar is op het Chinese online platform Weibo zelfs een speciale hashtag voor. Noem het een klein protest. Guanggun Jie is in China eigenlijk een commercieel feestje voor de beter gesitueerden. Veel inwoners van kleinere steden of rurale gebieden gaat het hele festijn aan de neus voorbij.

Ze kunnen zich nog net de traditionele snack permitteren die op 11-11 wordt gegeten. Zo'n langwerpig stuk gefrituurd deeg (symboliseert zo mooi het getal 1) kost maar 1 of 2 yuan. De pret bij Jack Ma is er niet minder om. Hij heeft binnen tien jaar Amerikaanse koopfestijnen als Black Friday en Cyber Monday vermorzeld en van China de grootste e-commercemarkt ter wereld gemaakt.

Di-Lan Sun is freelance journalist, financieel redacteur en China watcher. Hij schrijft over China voor De Nieuwe Belegger. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit geen posities voor eigen rekening in de behandelde assets.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Alibaba

12-11-2018 Alibaba Goldman Sachs Group Inc.
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Ahold Delhaize (Ahold) 23,13 2,53% Ahold Delhaize (Ahold)
Alibaba 146,42 2,52% Alibaba
JD.com Inc (spons. ADRs) 22,39 1,73% JD.com Inc (spons. ADRs)
Kweichow Moutai Co Ltd (A) 570,00 3,26% Kweichow Moutai Co Ltd (A)
Walmart 102,91 -0,92% Walmart
pagehit