Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
FACEBOOK 25-1-2019 15:40:48

Facebook-topman Zuckerberg schiet in de verdediging

(finanzen.nl) - In een column schrijft de 34-jarige miljardair over wat hij noemt "de feiten van Facebook" en legt hij uit hoe het social media platform opereert en wat de "overduidelijke voordelen" zijn van het businessmodel van Facebook.

De column verschijnt na maanden van discussie over de manier waarop Facebook omgaat met gebruikersgegevens. Vorig jaar moest Zuckerberg zich tegenover het Amerikaans parlement nog verantwoorden voor een gigantisch datalekschandaal. Nu probeert de topman weer op goede voet te komen met investeerders en gebruikers van het platform.

Andere doelgroep

Met de keuze om in The Wall Street Journal zijn zegje te doen, breekt Zuckerberg met een eerdere traditie, waarin hij alle communicatie via zijn persoonlijke pagina op Facebook liet lopen. Dit reflecteert mogelijk de druk op de onderneming om duidelijk te zijn over de bedrijfsvoering, nu het platform flink in de gaten wordt gehouden door toezichthouders.

The Wall Street Journal is een hooggewaardeerde zakenkrant, met een invloedrijke doelgroep van onder meer institutionele beleggers en politici. Een effectief medium om een boodschap te delen met een breder publiek is het evenwel niet: artikelen van de krant zitten achter een dure betaalmuur, terwijl Zuckerberg zelf een platform beheert met 2,3 miljard actieve gebruikers. Daarmee lijkt het alsof de topman met zijn column nu schoon schip wil maken met een bepaalde doelgroep.

Een woordvoerder van Facebook liet tegenover Business Insider weten dat er "niet echt" een reden is achter de keuze voor een column in The Wall Street Journal, anders dan dat de krant beschikbaar is in verschillende landen.

"Ik vind dat iedereen zijn mening moet kunnen geven en connecties moet kunnen maken", aldus Zuckerberg. "Als we een zo groot mogelijk publiek willen bereiken, dan moeten onze diensten betaalbaar zijn voor iedereen. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen, is door onze diensten gratis aan te bieden en advertenties maken dit mogelijk."

Zuckerberg ontkent in de column opnieuw gebruikersgegevens te verkopen, ondanks dat dit wel vaak wordt beweerd. Ook het verspreiden van nepnieuws wil de topman actief tegen gaan. De CEO is evenwel terughoudend over de schaal waarop gegevens worden verzameld en stelt enkel dat het bedrijf "sommige informatie" verzamelt voor advertenties.

"Er is geen twijfel over mogelijk dat we gegevens verzamelen voor advertenties, maar deze informatie is zeer belangrijk voor de veiligheid en realisering van onze diensten", aldus Zuckerberg.

Weinig nieuwe inzichten

De column van Zuckerberg in The Wall Street Journal biedt verder weinig nieuwe inzichten. De topman lijkt vooral te willen benadrukken hoe belangrijk het platform is voor de bevolking. "Miljarden mensen krijgen een gratis dienst aangeboden om met elkaar in contact te kunnen blijven. En kleine bedrijven, die goed zijn voor de meeste banen en economische groei in de wereld, krijgen toegang tot tools om verder te groeien. Er zijn 90 miljoen kleine bedrijven op Facebook. De meeste kunnen geen advertentie op televisie betalen, maar nu kunnen ze toch een groot publiek bereiken."

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Facebook Inc.

25-4-2019 Facebook Buy Deutsche Bank AG
25-4-2019 Facebook Overweight JP Morgan Chase & Co.
25-4-2019 Facebook Buy UBS AG
25-4-2019 Facebook Outperform RBC Capital Markets
24-4-2019 Facebook Buy Goldman Sachs Group Inc.
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Facebook Inc. 180,62 -2,54% Facebook Inc.
pagehit