Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
AMAZON 8-2-2019 17:15:00

Google, Facebook, Apple en Amazon worstelen en strijden op zoek naar groei


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - Het leek even oorlog in de technologiewereld afgelopen week. Apple gooide iPhonegebruikers die bij Facebook en Google werken uit de eigen software. Het was spierballengedrag van Apple als onderdeel van een geschil tussen de ondernemingen over privacy.

Verwevenheid

Ok, het duurde maar heel even. Maar als het incident iets laat zien is het hoe ontzettend verweven de technologieën van Apple, Amazon, Facebook en Google zijn. De complexiteit is inmiddels ook enorm.

De meest waardevolle bedrijven in de wereld bleven lange tijd actief op hun eigen terrein. Ieder groeide uit tot reus, in hun eigen specialisatie. Maar nu komen Apple, Amazon, Facebook en Google steeds vaker met elkaar in botsing omdat ze door hun groeiambities op elkaars terrein bewegen, signaleert Business Insider.

Als je er even induikt en ziet waar deze reuzen botsen en waar ze samenwerken, kun je ook begrijpen hoe ze onze wereld vormgeven.

Woede

Hoe het conflict begon. Apple was woedend toen het erachter kwam dat Facebook misbruik maakte van de regels voor interne apps. Apple gooide Facebook snel uit het programma, waardoor Facebook niet langer in staat was om nieuwe apps te testen en interne iPhone-apps te gebruiken.

Toen duidelijk werd dat Google hetzelfde deed als Facebook, zat Apple voor het blok. Facebook en Apple hebben weinig zakelijke banden. Maar Apple krijgt miljarden dollars per jaar van Google in ruil voor de mogelijkheid voor Google om de standaardzoekmachine op iPhones en Mac te zijn. Dat is een regeling die Apple ceo Tim Cook nog heeft moeten verdedigen terwijl hij de sterke pro-privacy positie van Apple verdedigde.

Uiteindelijk heeft Apple ook Google kortstondig verbannen uit zijn systemen. Maar vervolgens heeft het de straf voor Facebook en Google weer opgeheven. Het is de vraag hoe lang Facebook zou zijn gestraft als Google niet ook in de fout was gegaan.

Dwarsverbanden

Apple, Facebook en Google hebben dus inmiddels links, dat geldt ook voor Amazon.

Ooit was Amazon vooral een online retailer, een winkel, Apple verkocht hardware, Google was een zoekmachine en Facebook was een online sociaal netwerk. Maar de vier ondernemingen beperken zich niet meer tot deze terreinen. Ze komen in elkaars territorium, en ze zijn in meer of mindere mate afhankelijk van elkaar.

Facebook en Amazon distribueren bijvoorbeeld beiden hun consumentenapps via de Google Play en Apple app stores.

Google, Facebook en Apple vertrouwen er allemaal in zekere mate op dat hun producten via Amazon worden verkocht. Ook al hebben ze alle drie ook spanningen met de retailgigant.

Google en Amazon hadden misschien een heel andere start, maar ze zijn nu steeds meer rivalen. Ze concurreren op het gebied van cloud computing, reclame en andere gebieden.

Amazon is ook een van de weinige bedrijven, buiten China, die in staat is geweest om Android-gebaseerde apparaten uit te brengen met behulp van een eigen app store in plaats van die van Google. De twee bedrijven zijn nu op het gebied van geautomatiseerde assistenten en slimme luidsprekers aan het concurreren.

Strijd

De spanning leidde ertoe dat Google YouTube ondersteuning van sommige Amazon-apparaten introk en leidde tot een felle strijd om welke Google-apparaten worden verkocht op de virtuele planken van Amazon.

Amazon en Apple hebben gevochten, maar vinden meer overeenkomsten. Net als Google heeft Apple met Amazon gekibbeld over de toegang tot digitale en fysieke winkelruimte.

Vandaag de dag verschijnt Amazon's Prime Video echter op Apple TV. Ondertussen heeft Amazon weer meer producten van Apple in voorraad. Google en Facebook controleren samen het leeuwendeel van de online advertentiebusiness. Hun concurrentie wordt al lang gemaskeerd door de omvang van de groei van de markt.

Terwijl Facebook wordt geconfronteerd met schandaal na privacyschandaal probeert Google buiten schot te blijven. Dat lukt ze aardig, hoewel critici erop wijzen dat Google nog meer gegevens over consumenten dan Facebook.

Facebook en Amazon hebben de minste interactie van de technische reuzen.

Het sociale netwerk en de retailgigant hebben relatief weinig duidelijke zakelijke banden en concurrentieconflicten. Facebook apps zijn beschikbaar voor Amazon apparaten, en Amazon verkoopt de Oculus VR headset.

Niets is nieuw: relaties waren er al

De relaties tussen de grote techbedrijven zijn niet van gisteren en zijn constant in beweging. Apple en Google bijvoorbeeld waren ooit zo dicht bij elkaar dat Eric Schmidt, CEO van Google, deel uitmaakte van de raad van bestuur van Apple. Vervolgens, na de introductie van Android door Google, is de relatie drastisch bekoeld: Schmidt verliet de raad van bestuur en er brak een octrooioorlog uit.

Op een gegeven moment bouwde Apple een verbinding met Facebook direct in het besturingssysteem van de iPhone. Tegenwoordig zijn de CEO's van de bedrijven eerder geneigd om te steggelen over privacy en bedrijfsmodellen dan om samen te werken.

Google heeft meerdere malen geprobeerd om de dominantie van Facebook op het gebied van sociale netwerken aan de kaak te stellen, maar zelfs de grootste inspanning, Google Plus, was een flop.

De bottom line: De spanning weegt waarschijnlijk zwaarder dan de samenwerking. Vooral omdat elk van de vier bedrijven de regelgevers ervan wil overtuigen dat de anderen aangepakt moeten worden.

De onderlinge afhankelijkheden zullen echter niet verdwijnen. Verwacht dus meer schermutselingen zoals die van Apple met Google en Facebook van afgelopen week.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Apple Inc.

17-4-2019 Apple Neutral Credit Suisse Group
11-4-2019 Apple Neutral Credit Suisse Group
10-4-2019 Apple Reduce HSBC
27-3-2019 Apple Bernstein Research
27-3-2019 Apple Buy UBS AG
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Alphabet C (ex Google) 1.236,37 0,00% Alphabet C (ex Google)
Amazon 1.861,69 -0,17% Amazon
Apple Inc. 203,86 0,36% Apple Inc.
Facebook Inc. 178,28 -0,28% Facebook Inc.
pagehit