AUTOMOTIVE 13-6-2018 13:40:08

Tesla gooit bijna een tiende van zijn personeelsbestand eruit


Fotobron: Tesla

(finanzen.nl/AFN) - Tesla heeft in bijna vijftien jaar nog nooit een jaar met winst afgesloten, terwijl het bedrijf stormachtig is gegroeid. Eind december vorig jaar werkten er ruim 37.500 mensen.

Door de krachtige expansie zijn volgens topman Elon Musk veel dubbelingen ontstaan wat betreft bijvoorbeeld ondersteunende functies. Vandaar dat hij nu de bezem door de organisatie haalt.

Ook verlengt Tesla een verkoopdeal met de Amerikaanse doe-het-zelfketen Home Depot niet, wat eveneens personele impact heeft. De autobouwer blijft volgens Musk wel extra productiemedewerkers nodig hebben.

Eerder aangekondigd

Tesla heeft onder meer een assemblagefabriek in Tilburg. Het is onduidelijk of de ingreep daar ook gevolgen heeft. Bij Tesla Nederland was niemand bereikbaar voor commentaar. Het gaat overigens om de uitwerking van een eerder aangekondigde herstructurering, waarover nog geen banenaantallen naar buiten waren gekomen. Musk stelt dat het betreffende personeel nog deze week op de hoogte wordt gesteld.

Volgens de autobouwer heeft de ingreep geen gevolgen voor het halen van de productiedoelen voor zijn belangrijke Model 3. Door gemiste doelstellingen en het spenderen van veel geld om de productie van die voor een breder publiek bedoelde wagen op orde te krijgen, stond Tesla de afgelopen maanden nog flink onder druk op de beurs. Beleggers reageerden evenwel positief op het nieuws over de reorganisatie. De koers van het aandeel veerde op dinsdag duidelijk op.

Frans-Japans autoverbond bespaart meer

Anderzijds behaalden vorig jaar de drie automakers Renault, Nissan en Mitsubishi door de alliantie kostenvoordelen van 5,7 miljard euro, tegen 5 miljard vorig jaar. Mitsubishi draaide in 2017 voor het eerst een volledig jaar mee met het samenwerkingsverband.

De concerns lopen op schema om hun doelstelling van 10 miljard euro aan kostenvoordelen in 2022 te behalen, zegt topbestuurder Carlos Ghosn van Renault. De drie delen onder meer ontwikkelings- en onderzoekskosten en platforms voor de productie van auto's. Verdere kostenvoordelen moet worden behaald door driekwart van alle auto's met gedeelde aandrijfsystemen te maken. Nu gebeurt dat nog bij een derde van alle auto's van de concerns.

Uit de fabrieken van Renault, Nissan en Mitsubishi rolden in 2017 in totaal 10,6 miljoen voertuigen. Het verbond is daarmee naar eigen zeggen 's werelds grootste verkoper van personenauto's en kleine bedrijfsvoertuigen.

In maart staken weer geruchten de kop op over een fusie van twee leden van de alliantie, Nissan en Renault. Eerdere plannen daarvoor stuitten telkens op verzet van de Franse staat, die een belang van circa 15 procent heeft in Renault. Onder de huidige president Emmanuel Macron zou Frankrijk echter minder problemen hebben met de verkoop van zijn belang.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Nissan Motor Co. Ltd.

meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Mitsubishi Corp. 3.559,00 0,99% Mitsubishi Corp.
Nissan Motor Co. Ltd. 1.105,50 1,38% Nissan Motor Co. Ltd.
Renault S.A. 76,33 -2,13% Renault S.A.
Tesla 299,10 0,26% Tesla
pagehit