Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
LUCHTVAART 16-2-2017 13:59:00

Air France-KLM: aantrekkelijk voor 'aeroholic' Warren Buffett?


Fotobron: Foto KLM/Robert Meerding

Door Joost Ramaer

Dankzij Warren Buffett zagen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun beurswaarde woensdag in één handelsdag stijgen met 2,1 (American) tot 3,6 (Southwest) procent, zo meldde de Financial Times. Het orakel van Omaha, niet alleen zo genoemd vanwege zijn spectaculaire succes als belegger maar ook om zijn gevatte grappen en uitspraken, maakte vorig jaar november bekend dat hij grootschalig in de airlines was gestapt.

Dat was opmerkelijk nieuws, want beleggers wisten niet beter of Buffett beschouwde vliegmaatschappijen als "doodskisten" - een uitspraak van hem uit 2013. Tien jaar eerder had hij de aandeelhouders van zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway al eens verteld dat hij een speciaal telefoonnummer had genomen om therapeuten te kunnen raadplegen zodra hij de neiging kreeg airline-aandelen te kopen.

"Dan bel ik ze op en zeg ik: 'Hoi! Ik heet Warren Buffett en ik ben aeroholic'." Kennelijk is Buffett toch weer aan de kerosine gegaan. Sinds november heeft hij zijn investeringen in de sector uitgebreid tot 9,4 miljard dollar nu. American, Delta, United en Southwest hebben hier enorm van geprofiteerd. Sinds de vroege noughties hebben zij meer dan een decennium geworsteld met wat in het digitale tijdperk legacy is gaan heten: veel teveel relatief dure en relatief oude werknemers in vaste dienst, vooral.

Kennelijk is Warren Buffett toch weer aan de kerosine gegaan

Massa-ontslagen, stakingen en rechtszaken waren aan de orde van de dag. Sommige airlines zaten langdurig in Chapter Eleven, de Amerikaanse surséance van betaling: United vier jaar (2002-2006), Delta (2005-2007) en American (2011-2013) ieder twee jaar. De kredietcrisis maakte het er natuurlijk niet beter op.

Totdat de Amerikaanse economie weer begon te groeien, en de olieprijs tegelijkertijd kelderde. Brandstof is van oudsher een van de grootste kostenposten voor vliegmaatschappijen. Sinds 2015 gaat het dan ook weer aanmerkelijk beter met de grote Amerikaanse carriers. En met de Europese, zo blijkt uit de cijfers die Air France-KLM donderdag publiceerde. De Frans-Nederlandse maatschappij wist vorig jaar de kosten verder te verlagen, meer geld te verdienen en meer passagiers te vervoeren.

De gevestigde Europese airlines komen uit hetzelfde moeras als hun Amerikaanse rivalen: te duur en oud en goed georganiseerd en uiterst strijdbaar personeel. Het dieptepunt kwam in oktober 2015, toen stakende Air France-werknemers enkele Franse concernbestuurders de kleren van het lijf scheurden.

Grote vraag blijft of de airlines terugzakken in het moeras zodra de olieprijs weer gaat stijgen

Sindsdien is er weer licht gaan schijnen aan het einde van een lange tunnel. De grote vraag blijft echter of het herstel structureel is, of dat de airlines weer zullen terugzakken in het moeras zodra de olieprijs gaat stijgen. Uit een recente studie van de Amerikaanse expert Oliver Wyman wordt duidelijk dat de Noord-Amerikaanse vliegmarkt weinig uitzicht biedt op structurele groei.

"Vrijwel iedere demografische maatstaf laat zien dat de Noord-Amerikaanse markt een van de rijpste ter wereld is", aldus dit rapport. "De langetermijngroei in Noord-Amerika is de laagste van de vijf grote regio's in de wereld. Het is tevens de enige regio waar het aantal vertrekkende vluchten sinds 2011 is gedaald." Decennia lang vormden de VS en Canada tezamen de grootste vliegmarkt op aarde. Nu zijn zij nog goed voor "slechts" een kwart van de wereldmarkt, ruim achter Azië en Oceanië met eenderde.

Hoe goed of slecht luchtvaartmaatschappijen presteren, is het resultaat van een ingewikkelde rekensom met tal van externe en interne factoren. De maatstaf die de sector zelf hanteert, is de omzet per beschikbare stoelkilometer of -mijl, ofwel Earnings per Available Seat Kilometre of Mile (EASK of EASM), afgezet tegen de kosten per stoelkilometer (CASK of CASM). Door die weer te vergelijken met de ontwikkeling van het bbp ontstaat een beter beeld van de toekomstige groeikansen.

EasyJet en Ryanair halen een twee keer hogere marge dan Air France-KLM

Bij Air France-KLM kwam de EASK over heel 2016 uit op 6,76 eurocent, 5 procent minder dan de 7,12 eurocent van het toch uiterst beroerde jaar daarvoor. Maar de kosten per stoelkilometer (CASK) daalden nog iets harder: met 6,3 procent, van 6,81 naar 6,38 eurocent. Dat verklaart waarom de winst vorig jaar toenam. Maar de Fransen en de Nederlanders hebben nog een lange weg te gaan.

Dat blijkt wanneer je de EASK en CASK van de Europese prijsvechters in de lucht ernaast legt. Bij easyJet kwamen die twee maatstaven in 2015 uit op respectievelijk 7,21 eurocent en 6,44 eurocent, zo blijkt uit deze publicatie - een bijna twee keer hogere marge dan bij Air France-KLM. Ryanair doet het nog beter: 4,41 eurocent omzet per stoelkilometer, 3,60 eurocent aan kosten.

Ook Europa heeft een rijpe vliegmarkt die minder hard zal groeien dan Azië, Afrika en, vooral, het Midden-Oosten - de thuisbasis van maatschappijen als Emirates, Etihad en Turkish Airlines, die klinkende namen van weleer als KLM, British Airways en wijlen PanAm allang van hun tronen hebben gestoten. Maar op dat vlak zijn de prestaties van Air France-KLM net zo goed, of net zo slecht, als die van Delta en American Airlines.

De grote vraag is waarom Warren Buffett überhaupt weer 'aeroholic' is geworden

En de relatief bescheiden groei die zich zal voordoen, zal ook nog eens grotendeels aan hun neuzen voorbijgaan. "Net als in Noord-Amerika zal agressieve groei van opkomende lokale prijsvechters de voornaamste motor zijn achter de toename van het Europese vliegverkeer." Met andere woorden: de vraag is niet of Warren Buffett zijn belegging in de "doodskisten" van weleer moet uitbreiden met aandelen Air France-KLM en British Airways.

De echte grote vraag is waarom Warren Buffett überhaupt weer aeroholic is geworden. En waarom hij zijn roes hoofdzakelijk zoekt in Air Legacy - Delta, United en American - en nauwelijks in het Air Future van de Amerikaanse prijsvechters - uit die fles drinkt hij alleen Southwest. Ach, misschien moet Jan de Belegger gewoon zijn mond houden en Buffett imiteren door dezelfde vliegaandelen in te slaan. Want het Orakel van Omaha heeft al vaker bewezen dat hij iets weet dat verder nog niemand in de gaten heeft.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Air France-KLM

6-8-2019 Air France-KLM Bernstein Research
1-8-2019 Air France-KLM RBC Capital Markets
1-8-2019 Air France-KLM Buy Oddo BHF
1-8-2019 Air France-KLM Neutral Credit Suisse Group
1-8-2019 Air France-KLM Buy HSBC
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Air France-KLM 10,27 0,64% Air France-KLM
easyJet plc 9,36 0,17% easyJet plc
Ryanair 8,69 1,65% Ryanair

Grondstoffen in dit artikel

Olie (Brent) 58,94 -1,11
-1,85
Olie (WTI) 53,97 -1,42
-2,56
pagehit