Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
AUTOSECTOR 10-9-2019 10:41:00

'Autoproducenten kunnen wel degelijk profiteren van de transitie naar elektrisch vervoer'


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - De auto-industrie is uit de gratie, zo lijkt het. Beleggers maken zich zorgen dat de winsten een hoogtepunt hebben bereikt, gezien een aanhoudende periode van overaanbod en omdat de vraag naar auto's afremt als de economische groei afzwakt.

Ondertussen wordt het voor autoproducenten steeds belangrijker om te investeren als ze relevant willen blijven in een wereld van elektrische voertuigen en autonoom rijden. Volgens de kenners bij Schroders hebben weinig beleggers nagedacht over hoe de overgang er in de praktijk uit zou kunnen zien en of de sector er daadwerkelijk van zou kunnen profiteren. En dat terwijl de autosector zo'n populaire tak van sport is om in te beleggen.

Winst van autoproducenten bedreigd

In Europa, dat voorop loopt in de strijd tegen de CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren, worstelt de markt met de vraag hoe autoproducenten winstgevend kunnen blijven. Vanaf 2021 mogen nieuwe auto's immers nog maar gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer uitstoten.

LEES OOK: De olieprijs moet ver beneden dit peil dalen, alleen dan kan de e-auto worden gestopt

Wordt dat CO2-streven niet gehaald, dan moeten autoproducenten een boete betalen van 95 euro per gram boven de uitstootregel per verkochte auto. Deze maatregel kan grote delen van de winsten van de producenten opslokken, zo voorzien de specialisten van Schroders.

Korte termijn versus lange termijn

Op de korte termijn kunnen producenten dit probleem oplossen door voertuigen hybride te maken. Hybride auto's rijden nog altijd op een verbrandingsmotor, maar kunnen gemakkelijk boetes vermijden vanwege de lagere uitstoot van schadelijke stoffen. "Weliswaar tast ook deze oplossing de winstmarge aan, maar het is nog altijd beter dan niets doen en de boete ophoesten."

Op de langere termijn kunnen autoproducenten overschakelen op de productie van auto's met een volledig elektrische aandrijving. Een belangrijk punt van zorg voor beleggers hierbij is de vraag hoe de overgang naar volledig elektrische auto's rendabel zal zijn. De batterij voor een elektrische auto is immers nog altijd erg duur, maar anderzijds dalen de kosten de kosten van accu's snel.

Gemiddeld dalen de kosten met 22 procent op jaarbasis, terwijl de accudichtheid met 6 procent op jaarbasis verbetert, zo wordt in de visie op de autosector voorgerekend. Rond 2024 kost een accu naar verwachting 94 dollar per kWh (2018: 176 dollar per kWh).

Voor een middenklasse auto met een reikwijdte van 300 kilometer kost een accupakket dan zo'n 5640 dollar. In tegenstelling tot de gangbare overtuiging verhoogt elektrische aandrijving in 2014 juist de winstgevendheid per auto, schrijven de specialisten van Schroders.

Helpende hand van de overheid

"Maar dit 'best case scenario' gaat wel uit van hogere aanschafprijzen, iets waar autoproducenten doorgaans moeite mee hebben." Zijn consumenten bereid in het volgende decennium 20 procent hogere prijzen te betalen voor hun elektrische voertuig? Als antwoord wordt het volgende gegeven: de gebruikskosten van een elektrisch voertuig liggen veel lager dan die van een verbrandingsmotor. De vraag is dan of dit een steekhoudend argument is voor een hogere aanschafprijs. Consumenten hechten meer belang aan het heden dan aan een besparing in de toekomst, is de aanname in de marktvisie.

"Daarnaast moeten beleggers niet het belang onderschatten dat de overheid aan de sector hecht." De Europese auto-industrie biedt werk aan 13 miljoen mensen, zo wordt betoogt. Dit komt volgens de schrijvers van de marktvisie overeen met 6 procent van de beroepsbevolking van de Europese Unie. Nog wat meer cijfermateriaal: de industrie genereert een handelsoverschot van 85 miljard euro, levert 485 miljard euro aan belastinginkomsten op en geeft jaarlijks 58 miljard euro uit aan onderzoek en ontwikkeling (28 procent van de totale R&D-uitgaven in de Europese Unie).

Overheidsbeleid zal volgens een belangrijke factor zijn in de transitie naar elektrisch vervoer. "Subsidies, maar ook heffingen op brandstoffen, zijn impulsen die de overheid geven kan. Daarnaast worden andere sectoren erbij betrokken. Want elektrificatie met kolencentrales is zinloos." Daarom verwacht men bij Schroders dat er meer stappen worden gezet en de lasten niet alleen bij autoproducenten komen te liggen.

Overlevingsdrang autoproducenten

De transitie naar elektrische voertuigen kan op een verrassing uitdraaien. De boodschap: "Als het de gevestigde autoproducenten lukt om de prijzen te verhogen, is het winstpotentieel enorm."

Bij Schroders wordt vermoed dat beleggers de overlevingsdrang van de autofabrikanten onderschatten om tijdelijke kortetermijnoplossingen toe te passen waarmee zij tijd winnen voor een kostenvriendelijke oplossing op de langere termijn. "Daarnaast zullen overheden de helpende hand reiken om deze belangrijke economische sector boven water te houden."

Wat denkt u?

Invoer toevoegen

pagehit