Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
OPSTEKER 22-8-2019 15:56:00

'De Amerikaanse consument houdt zich staande als superheld'


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - Om een spaarpotje voor de oude dag aan te leggen neemt de Amerikaanse consument doorgaans meer beleggingsrisico dan beleggers uit andere landen. Volatiliteit en lagere koersen zouden dus een grotere impact moeten hebben op hun uitgeefgedrag.

"Toch is dat de laatste jaren veranderd, blijkt uit recent onderzoek van de koepel van Amerikaanse centrale banken, de Federal Reserve", zo benadrukt Christian Scherrmann. De Amerikanen consumeren ongeveer 65 cent van elke extra dollar aan loon en 3,5 cent van elke extra dollar aan netto-vermogen.

Wat anders werd

"In 2012, net toen de Amerikanen een beetje aan het bijkomen waren van de recessie, werd alles anders. Huishoudens leken minder gevoelig voor veranderingen in hun netto-vermogen dan werd gedacht. Mensen geven ook minder uit. Dat kan komen doordat mensen zich meer bewust zijn van het feit dat ze hun baan kunnen kwijtraken dan voor de crisis."

De koopkracht lijkt dus gevoeliger voor loonontwikkelingen en verwachtingen rond de arbeidsmarkt dan voor volatiliteit die te maken heeft met risicovolle beleggingen. "En ook de kwetsbare aandelenmarkten in 2015 en 2016 hebben de consumptie gedrukt. De hand ging definitief steviger op de knip door een combinatie van een verlies aan inkomen en de dolgedraaide markten gedurende de laatste zogeheten shutdown van de Amerikaanse regering."

Naar een happy end

Zal het verhaal een happy end kennen waarin de Amerikaanse consument als superheld overeind blijft? Scherrmann: "Zolang er sprake is van een robuuste arbeidsmarkt, wel. Vooralsnog is de handelsoorlog vooral een bedreiging voor de maakindustrie en niet voor de dienstensector, de branche waar de meeste mensen hun geld verdienen."

Volgens Scherrmann is de volgende lakmoesproef of de consument bestand is tegen de handelsheffingen die halverwege december worden ingevoerd. "Tot die tijd zal de Fed waarschijnlijk meer de nadruk leggen op hoe de consument de arbeidsmarkt en de economie beschouwt dan op volatiliteit of het financiële klimaat."

Alhoewel consumenten er weinig hinder van schijnen te hebben, hebben de markten wel last van woelige tijden, zo is zijn boodschap. "Laten we hopen dat dit niet duidt op een self-fulfilling prophecy." Scherrmann blijft geloven in zijn superheld: de Amerikaanse consument M/V.

Wat denkt u?

Invoer toevoegen

pagehit