Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
COLUMN 21-10-2019 10:00:00

Di-Lan Sun: 'Kleinduimpjes worden groot in het e-commerceparadijs China'


Fotobron: Pixabay

Door Di-Lan Sun, China watcher en financieel journalist

(finanzen.nl) - Vorig jaar kon Alibaba nog trots roepen dat de records van voorgaande jaren verpletterd waren. Het concern kende een omzet van maar liefst 31 miljard dollar. Of het bedrijf uit Hangzhou dit jaar weer een record kan melden, is de grote vraag. De wereld is na 11-11-18 behoorlijk veranderd. Naast de handelsvete met de Verenigde Staten voelt Alibaba ook serieuze concurrentie uit eigen land.

Guanggun Jie is vooral het feest waarop de Chinezen duur doen. Dat uit zich in het bestellen van veel en luxe eten en het geven van dure cadeaus. Vooral westerse producten deden het vorig jaar goed. Zo behoorden Dyson, Apple en Adidas tot de spekkopers.

De aanval op Alibaba is geopend

Ook luxe etenswaren waren in trek. Juist dat voedsel kan Alibaba opbreken. De laatste jaren is JD.com een belangrijke concurrent geworden. Het concern is deels eigendom van Walmart en dat maakt het makkelijk om westerse lekkernijen uit te zetten in China.

Vorig jaar was de aanwas voor JD al groter dan die van Alibaba. JD zal Alibaba niet naar de kroon stijgen op het eigen feestje, maar de kans bestaat dat het gat tussen de twee grootmachten aanzienlijk kleiner wordt.

Intussen heeft de handelsvete tussen de VS en China de economie in beide landen niet onberoerd gelaten. In China is de economische groei weer minder dan in vorige jaren. De middenklasse voelt dat al een tijdje, maar de beter gesitueerden merken dat nu ook.

Dat wil niet zeggen dat de Chinezen op 11 november op een houtje bijten. Wel houden meer mensen hun uitgavepatroon in de gaten. Daar komt nog bij dat Alibaba niet alleen van JD.com te vrezen heeft. Sinds een paar jaar is er een andere grote speler actief op de Chinese markt: Pinduoduo (PDD).

De opkomst van PDD

PDD is te vergelijken met Groupon. Kopers kunnen kortingen krijgen als ze ervoor zorgen dat meer mensen een product of dienst afnemen. PDD heeft de afgelopen vier jaar flink kunnen groeien. Bestond die groei tot voor kort alleen in de zogeheten second-tier steden, sinds een paar maanden krijgt Pinduoduo steeds meer voet aan de grond in de grote steden.

Die verschuiving moet Alibaba zorgen baren. Het is natuurlijk nog niet zo dat het concern substantieel marktaandeel moet inleveren. Het bedrijf uit Hangzhou heeft nog altijd ruim 55 procent van het e-commercelandschap in handen. Maar met Pinduoduo is er een belangrijke speler bijgekomen.

De vergelijking tussen PDD en bijvoorbeeld een smartphonemerk als OPPO is simpel te maken. Een paar jaar geleden reed ik door een third-tier stad-in-wording. Het oude China was er nog duidelijk in gevecht met het nieuwe China.

Doorstotend naar het achterland

De wegen waren nog nauwelijks verhard en kooplieden reden met overbepakte tweetakt-brommertjes door de straten. Er was een supermarktje en een OPPO-winkel. Precies zo eentje die ik een paar dagen eerder had gezien in Shanghai. De keurige winkel, voorzien van de laatste snufjes en strak in de verf was een koddig gezicht tussen alle drukte op straat.

En het maakte in een keer duidelijk waarom OPPO in de achterliggende jaren zo kon groeien. OPPO zette in het begin, net als Pinduoduo, niet meteen in op de zogeheten one-tier steden, maar zocht eerst fanbase binnen de opkomende gebieden in de binnenlandse markt.

Die tactiek heeft OPPO beslist geen windeieren gelegd. Pinduoduo maakt nu dezelfde groeispurt door als OPPO drie jaar geleden. Huawei lag in die tijd ook niet echt wakker van OPPO, maar uiteindelijk heeft het Huawei wel marktaandeel in eigen land gekost en OPPO kon uitgroeien tot een middelgrote speler op de wereldwijde smartphonemarkt.

Hobbels op de weg

Het wordt interessant te kijken hoe de strijd om de nummer 2-positie achter Alibaba zich ontwikkelt. JD.com heeft die nog stevig in handen met bijna 17 procent. Pinduoduo lijkt op de goede weg met bijna 8 procent.

Er zijn wel wat hobbels op de weg naar meer groei voor het beursgenoteerde bedrijf. Allereerst zorgt de soms erbarmelijke kwaliteit van de geleverde waar voor weglopende klanten. Die kunnen prima terecht bij Alibaba, maar ze kiezen om budgettaire redenen steeds vaker voor JD.com.

Met de dienst Jingxi zit JD in hetzelfde vaarwater als Pinduoduo. Er is wel een verschil, Jingxi is niet alleen een stand alone-app. Er is integratie met WeChat van Tencent en dat betekent dat bestellingen veel makkelijker en sneller worden afgehandeld.

Daarnaast beschikt JD al over een verfijnd logistiek netwerk. Het kost PDD veel geld en inspanningen om dat voor elkaar te krijgen. Pas als dat lukt, kan Pinduoduo de aanval op in ieder geval JD echt inzetten. Die strijd kan beiden meer marktaandeel opleveren.

De grootste blijven, is de kunst

Alibaba is gewaarschuwd en zet alle zeilen bij, zo bleek vorige maand al. Het bedrijf heeft de verkopers flink geïnstrueerd hoe hun omzet, en die van Alibaba, op te krikken. Het concern gooit daarbij alle marketingtools in de strijd. Zelfs Artificial Intelligence (AI), een sector waarin Alibaba ook de grootste wil worden, mag helpen.

Vooral nieuwe klanten moeten getriggerd worden om op 11 november te kopen. En als dat niet via de onlinewinkel Tmall gaat, dan maar via de Pinduoduo-lookalike Juhuasuan. Want Alibaba is natuurlijk niet voor één gat te vangen. Dit kopieergedrag laat overigens wel zien dat ze zich in Hangzhou heus wel zorgen maken. Terecht, want de grootste worden is niet zo moeilijk. De grootste blijven, dat is de kunst.

Di-Lan Sun is freelance journalist, financieel redacteur en China watcher. Hij schrijft over China voor De Nieuwe Belegger. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit geen posities voor eigen rekening in de behandelde assets.

Wat denkt u?

Nieuws voor Pinduoduo Inc (spons. ADRs)

Meer nieuws

Analisten over Pinduoduo Inc (spons. ADRs)

meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Alibaba 184,61 -0,47% Alibaba
JD.com Inc (spons. ADRs) 32,80 -2,24% JD.com Inc (spons. ADRs)
Pinduoduo Inc (spons. ADRs) 41,51 -2,92% Pinduoduo Inc (spons. ADRs)
Tencent Holdings Ltd 42,04 2,29% Tencent Holdings Ltd
pagehit