Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
LUCHTVAART 20-6-2019 11:40:00

Dit zijn de zaken waarop u moet letten als u wilt profiteren van de groei van luchthavens


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - Beleggen in luchthavens is eigenlijk een tamelijk onderbelicht fenomeen. Beleggingsstrateeg Han Dieperink schreef in april echter een analyse voor finanzen.nl over de beleggingskansen in luchthavens en waarom ze in de spotlight zouden moeten staan van beleggers. Hij wees er daarin op dat ze meestal lokale monopolies zijn, die daardoor uitermate goed bestand zijn tegen disruptieve innovaties. Dieperink noemde beleggen dan ook zo solide als een slotgracht.

Luchthaveninfrastructuur is, samen met de luchtvaartmaatschappijen die het bedient, cruciaal om economische groei mogelijk te maken en gemeenschappen over de hele wereld te verbinden. Vandaag de dag blijven de vraag naar luchtvervoer en passagiersvolumes wereldwijd toenemen onder impuls van stijgende inkomens, dalende vliegtarieven en aangroeiende luchtvrachtvolumes.

Chris Hillsdon en de beleggingsboutique waarvoor hij werkt, focussen exclusief op beursgenoteerde infrastructuureffecten van over de hele wereld Net als Dieperink beschouwt hij luchthavens als een interessante belegging. Hillsdon gaat nader in op aspecten die van belang kunnen zijn voor beleggers die een kans zien.

[1] Waarom worden luchthavens beschouwd als infrastructuur?

"Om te beginnen zijn ze essentieel voor een goede werking van de maatschappij. Beeld je eens een leven in zonder luchtvervoer. Aangezien luchtverkeer vandaag alomtegenwoordig is, zijn luchthavens nog belangrijker geworden, want ze vergemakkelijken zakelijke contacten, toerisme, bezoekjes aan familie en vrienden, en het vrachtvervoer."

"De kasstromen zijn ook voorspelbaar, meestal als gevolg van een inelastische vraag in combinatie met een prijszettingsvermogen binnen een sterk wettelijk kader. Bovendien hebben luchthavens over het algemeen heel weinig concurrentie, binnen hun eigen actieradius (de meeste steden hebben maar één grote luchthaven) of van andere transportmiddelen zoals het spoor of de weg."

[2] Waar halen luchthavens hun inkomsten vandaan?

"Luchthavenactiviteiten en de diensten die ze aanbieden, kun je het best doorgronden door te kijken naar de verschillende inkomstenstromen. Je kunt de inkomsten van een luchthaven opsplitsen in twee grote stromen."

"Ten eerste de pure luchtvaartinkomsten. Deze inkomstenstroom bestaat doorgaans uit een vergoeding per passagier en vliegtuiggrootte voor het gebruik van de start- en landingsbanen, terminals en aanverwante infrastructuur."

"Daarnaast zijn er de commerciële niet-luchtvaartinkomsten. Deze inkomstenstroom ontvangt de luchthaven door haar status van verhuurder in het kader van uiteenlopende activiteiten zoals winkelverhuur, parkeergarages en verhuur van gebouwen (autoverhuur, vracht, kantoorruimte en cateringactiviteiten)."

[3] Wat zijn de grootste risico's voor luchthavens?

"Schokgolven bij passagiers als gevolg van epidemieën (SARS), terrorisme, milieuproblemen (vulkanische aswolken), faillissement van luchtvaartmaatschappijen, wijzigingen in de regelgeving en toegenomen concurrentie zijn doorgaans de grootste risico's waarmee luchthavens worden geconfronteerd."

"Belangrijk is ook te beseffen dat wat concurrentie betreft niet alle luchthavens gelijkwaardig zijn. Een belangrijk aspect hierbij is het verschil tussen de hoeveelheid O&D-passagiers (Origin & Destination) en doorreispassagiers."

"Sommige luchthavens worden voornamelijk door doorreispassagiers gebruikt en zijn meer blootgesteld aan het risico dat een luchtvaartmaatschappij haar hubactiviteiten verhuist naar een andere luchthaven. De luchthaven van Frankfurt bijvoorbeeld telt ongeveer 60 procent doorreispassagiers, op de luchthaven van Sydney komen vrijwel enkel O&D-passagiers over de vloer."

[4] Hoe zijn luchthavens gereguleerd?

"Aangezien luchthavens monopolistische eigenschappen hebben, zijn ze meestal onderworpen aan economische regulering om ervoor te zorgen dat de prijzen niet de pan uit rijzen."

"Over het algemeen geldt de economische regulering voor luchtvaart- en commerciële activiteiten. Dit noemen we de 'single till'-regulering. Luchthavens hebben hierdoor beperkte mogelijkheden om een buitensporig rendement te behalen of in grote mate te profiteren van een sterke passagiersgroei."

"In dit geval worden luchthavenprijzen en de daaruit voortvloeiende rendementen bepaald door het toegestane rendement op kapitaal dat is vastgesteld door de toezichthouder en door de omvang van de activabasis."

"Anderzijds is er ook economische regulering voor enkel luchtvaartactiviteiten. Dit noemen we de 'dual till'-regulering, waarbij de ene till gereguleerd is (luchtvaart) en de andere niet (commercieel). Zo kunnen luchthavens hogere rendementen boeken voor de niet-gereguleerde activiteiten en economisch de vruchten plukken van een sterke groei van het aantal passagiers. Omgekeerd zijn 'dual till'-activiteiten ook meer blootgesteld aan het risico van schokgolven onder passagiers."

[5] Door wie wordt de economische regulering bepaald?

"De economische regulering wordt bepaald door elk land zelf en is vaak enkel van toepassing op de grootste luchthavens in het land. Al lijkt economische regulering wel gelijklopend in elke regio. Australië en Nieuw-Zeeland hebben een soepel dual till-regime. De luchtvaartprijzen worden bijvoorbeeld wel gemonitord, maar niet gecontroleerd."

"In Azië geldt een dual till-regime, maar heeft de overheid zo goed als alles in handen. Europa functioneert volgens een halve dual till-regulering. Sommige commerciële inkomstenstromen zoals parkeergarages maken bijvoorbeeld deel uit van de regulering. In het Verenigd Koninkrijk heeft Heathrow een single till-regulering. Alle luchthavenactiviteiten zijn er economisch gereguleerd."

[6] Waarmee moeten beleggers expliciet rekening houden bij het beleggen in luchthavens?

"De belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij het beleggen in de luchthavensector zijn onder meer de groei van het aantal passagiers, de operational leverage en de regelgeving. De groei van het aantal passagiers loopt samen met de toename van de bevolking, lagere tarieven en een steeds grotere middenklasse."

"De inkomsten van luchthavens hebben de neiging te stijgen door de inflatie en het aantal passagiers, terwijl de bedrijfskosten doorgaans ook stijgen bij lagere prijzen. Dit leidt tot grotere marges en dito cashstromen naar de beleggers."

"Vooral dual till-luchthavens kunnen profiteren van de voordelen van operational leverage in hun commerciële activiteiten. De reguleringsvorm (single versus dual) en de voorspelbaarheid ervan is uiteindelijk een belangrijk aspect bij beleggen in luchthavens."

LEES OOK: 'Beleggen in luchthavens is zo solide als een slotgracht' (een column van beleggingsstrateeg Han Dieperink)

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Aena

25-6-2019 Aena Underweight JP Morgan Chase & Co.
30-4-2019 Aena Neutral JP Morgan Chase & Co.
30-4-2019 Aena Underperform RBC Capital Markets
30-4-2019 Aena Sell Goldman Sachs Group Inc.
10-4-2019 Aena Buy Kepler Cheuvreux
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

pagehit