Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
AANDELEN 17-8-2016 15:17:00

Duitse automakers openen de elektrische jacht op Tesla


Fotobron: BMW AG

De Duitse autobouwer BMW heeft in een nieuwe reclamecampagne "Wachten of Rijden" de aanval geopend op Tesla, de marktleider op het gebied van elektronische auto's. De reclame is gericht op consumenten die 1000 dollar hebben aanbetaald voor de Model 3, de nieuwste elektronische auto van Tesla.

Bekijk hieronder de nieuwe commercial van BMW

In plaats van te wachten op de Model 3 kunnen consumenten volgens BMW beter het hybride model 330e van de Duitse fabrikant kopen en meteen het gaspedaal intrappen. BMW wil met reclamecampagne duidelijk maken dat de Duitsers een alternatief hebben voor de voertuigen van het Amerikaanse Tesla en consumenten niet hoeven te wachten.

BMW model niet te vergelijken met Model 3

Tesla kondigde de Model 3 in maart aan, maar het voertuig zal pas eind 2017 beschikbaar zijn. Roland Irle, mede-oprichter van EV-volumes, een adviesbureau voor elektronische auto's, stelt in de Financial Times echter dat de voertuigen van BMW en Tesla niet te vergelijken zijn.

BMW heeft maar één volledige elektronische auto, de i3 die afgelopen maand een upgrade kreeg. De i3, die 35.000 euro kost, kan nu 183 kilometer afleggen op een volle accu. De advertentie is echter gericht op de sportievere BMW 330e, een hybride model dat 45.000 dollar kost en op de elektrische stand slechts 22 kilometer kan afleggen. De Model 3 van Tesla, die een prijskaartje heeft van 35.000 dollar, heeft een range van 346 kilometer.

Tesla zet auto-industrie op zijn kop

Volgens Irle krabben de meeste mensen in de groene auto gemeenschap zich dan ook achter de oren over de reclamecampagne van de Duitsers. Onder leiding van Elon Musk heeft Tesla met elk van zijn elektronische modellen de traditionele autofabrikanten een klap toegebracht.

Met de Roadster uit 2008 toonde Tesla aan dat elektronische auto 'cool' kunnen zijn. De Model S uit 2012 liet zien dat een elektronische auto maar liefst 426 kilometer kan afleggen en de Model X uit 2015 bewees dat elektronische auto's ook snel en sportief kunnen zijn. Met de Model 3 wil Tesla bewijzen dat de elektronische auto klaar is voor massaproductie.

De reclamecampagne van BMW zal volgens analisten dan ook weinig Tesla-fans aantrekken en toont volgens hen meer aan dat de grote Duitse autofabrikanten zich uit alle macht proberen te verdedigen nadat ze op hun eigen terrein zijn verslagen door Tesla.

Strijd nog niet gestreden

Hoewel Tesla de auto-industrie op zijn kop zet is de strijd echter nog niet gestreden. Volgens analisten van Bernstein hebben de traditionele autofabrikanten dankzij de sterke vraag uit China vorig jaar recordverkopen en -winsten geboekt.

De Duitse automakers beweren dan ook dat Tesla te vroeg de elektrische automarkt heeft betreden. Tesla heeft meer uitgegeven aan de ontwikkeling van een superieure technologie dan de concurrentie, zonder daarvan te profiteren.

Duitsers in betere conditie dan Tesla

De Amerikaanse autobouwer heeft sinds de beursgang in 2010 slechts in één kwartaal winst geboekt. Tesla heeft dan ook een hoge prijs betaald voor de voorsprong op de concurrentie. De Duitse automakers verkeren daarentegen in een veel betere financiële conditie en zullen volgens analisten dan ook snel een inhaalslag maken.

De drie grote Duitse autofabrikanten BMW, VW en Daimler gaven vorig jaar gezamenlijk 22 miljard euro uit aan onderzoek en ontwikkeling (R&D). Tesla spendeerde vorig jaar 718 miljoen dollar aan R&D.

Volgens analist Arndt Ellinghorst van Evercore ISI werd vijf jaar geleden nog slechts 10 procent van de R&D-uitgaven van de Duitse automakers besteed aan elektrische voertuigen. Dit jaar zal dat volgens hem 20 procent zijn en binnen vijf jaar zal 40 procent bedragen. "Na jarenlang te hebben gelachen om Tesla nemen ze het bedrijf nu eindelijk zeer serieus", aldus Ellinghorst.

Tijd genoeg om Tesla in te halen

Ook analist Arunprasad Nandakumar van Frost & Sullivan denkt dat de Duitse automakers tijd genoeg hebben om het gat met Tesla te dichten aangezien de elektrische auto nog lang geen massaproduct is. Volgens hem heeft Tesla een voorsprong van zo'n 4 jaar op de concurrentie, maar hebben de Duitsers de capaciteit om dat snel in te halen.

In vergelijking met de drie grote Duitse autobouwers zit Tesla volgens analist Tim Urquhart van IHS Automotive in de moeilijkste positie. Het is volgens hem veel moeilijker voor Tesla om vanuit het niets grote aantallen elektrische voertuigen te produceren dan het voor VW, Daimler en BMW is om versneld over te schakelen op de productie van elektronische auto's.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over BMW AG

19-7-2019 BMW Underweight JP Morgan Chase & Co.
19-7-2019 BMW RBC Capital Markets
18-7-2019 BMW Outperform Credit Suisse Group
17-7-2019 BMW Overweight Barclays Capital
17-7-2019 BMW RBC Capital Markets
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

BMW AG 66,65 0,77% BMW AG
Tesla 258,18 1,83% Tesla
pagehit