Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
GAMING 21-3-2019 13:48:00

Google creëert een ander playing field in de wereld van gaming en dat biedt kansen


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - Met zijn beoogde streamingservice voor de gamingmarkt concurreert Google met aanbieders van spelconsoles en gamecomputers, maar ook met platforms die Microsoft, Sony en Electronic Arts willen lanceren. Het platform met de naam Stadia moet dit jaar nog live gaan, in eerste instantie in de Verenigde Staten en enkele Europese landen.

Het initiatief van Google heeft tot gevolg dat makers van games hun bedrijfsmodellen zullen moeten aanpassen. Dat stelt analist Justin Post van Bank of America in een researchrapport. Google wil met zijn streamingplatform de hoge toegangsdrempels tot het 'ecosysteem' van gamen als gevolg van onder andere dure computers en dure consoles verlagen.

Nieuwe platformdynamiek

De nieuwe dienst zou meer mensen kunnen verleiden om te gamen door lange downloadtijden te verkorten en computerbeperkingen te omzeilen, aldus Post. Het zou ook kunnen zorgen voor meer geavanceerd gamen en met duizenden spelers tegelijk spelen, zo stelt hij.

De cloud is de nieuwe platformdynamiek in de game-industrie en zal het toekomstige concurrentielandschap gaan bepalen, zo is de inschatting van Piers Harding-Roll, directeur van het marktonderzoeksbureau IHS Markit.

Google is in wezen goed gepositioneerd om een groot aantal gebruikers aan te spreken, bijvoorbeeld via de platforms YouTube, Google Play en Daydream VR. Het platform is te gebruiken op pc's via de Chrome webbrowser, op tablets en smartphones met het Android-besturingssysteem van Google en op televisies.

De cruciale zwakte

"Google kent echter een cruciale zwakte", aldus Hardings-Rolls. Het bedrijf heeft geen eigen exclusieve eigen content. Hoewel 'Stadia Games and Entertainment' de eerste eigen ontwikkelstudio moet worden, ontbreken er tot nog toe exclusieve games van externe aanbieders om zich staande te houden in de harde concurrentiestrijd.

Aandelen van Nintendo en Sony kregen het op woensdag echter zwaar te verduren na de op dinsdag gedane (nadere) onthulling van wat Google beoogt met het aangekondigde platform voor gamestreaming. Google's intrede in de gamingsector heeft vragen opgeworpen over de toekomst van bedrijven als Sony (de fabrikant van PlayStation) en Nintendo (de uitgever van populaire games als Pokemon en Super Mario), die lang samen met Microsoft de gamingmarkt domineerden.

Moeilijke noot te kraken

"Google is een powerhouse en Stadia ziet er veelbelovend uit", stelt Serkan Toto, Chief Executive Officer van het consultancybureau Kantan Games, dat gespecialiseerd is in het geven van adviezen aan de game-industrie. "Maar de gamingmarkt is een zeer moeilijke noot om te kraken", blijkt uit een e-mail die hij naar de Amerikaanse zakenzender CNBC heeft gestuurd.

Maar volgens persagentschap Bloomberg kan de zet van Google ook nieuwe kansen bieden op de gamingmarkt. Het persagentschap haalt analisten aan, die zeggen dat uitgevers van videogames zoals Electronic Arts, Activision Blizzard en Take-Two Interactive Software waarschijnlijk juist gaan profiteren van de nieuwe dienst. Die bedrijven zouden dus behoorlijk interessant kunnen zijn om in te stappen voor beleggers. Het ontwikkelen van games staat immers nog in de kinderschoenen bij Google.

LEES OOK: 'Gaming wordt nog interessanter als belegging' (een column van de onafhankelijke beleggingsstrateeg Han Dieperink)

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Nintendo Co. Ltd.

meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Activision Blizzard Inc. 40,44 0,66% Activision Blizzard Inc.
Alphabet C (ex Google) 1.011,00 -1,33% Alphabet C (ex Google)
Electronic Arts Inc. 78,25 -1,26% Electronic Arts Inc.
Microsoft Corp. 123,30 0,24% Microsoft Corp.
Nintendo Co. Ltd. 331,25 0,00% Nintendo Co. Ltd.
Sony Corp. 48,21 0,79% Sony Corp.
Take Two 103,50 -1,03% Take Two
pagehit