Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
ANALYSE 12-6-2019 11:02:00

Han Dieperink: 'Beyond Meat zit op de troon als gevolg van de kracht van een goed verhaal'


Fotobron: finanzen.nl

Door Han Dieperink, onafhankelijk beleggingsstrateeg

(finanzen.nl) - Het aandeel Beyond Meat speelde het klaar om in twee dagen tijd met 87 procent te stijgen. Begin mei kwam het bedrijf voor 1,5 miljard dollar naar de beurs. Op de eerste dag steeg de koers met 160 procent en was daarna 3,7 miljard dollar waard. Inmiddels is de koers verzevenvoudigd tot meer dan 10 miljard dollar.

De koersontwikkeling van Beyond Meat versnelde op beter dan verwachte resultaten. Niet dat het bedrijf winst maakt. Het rekent dit jaar wel op een omzet van meer dan 210 miljoen dollar, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Vegetarische Slager en andere vleesvervangers

Beleggers zijn dus bereid bijna 50 keer de nog te realiseren omzet neer te leggen voor een bedrijf in vleesvervangers. Beyond Meat is bepaald niet het enige bedrijf in vleesvervangers. In de Verenigde Staten is Impossible Foods, onder andere bekend van de Impossible Whopper van Burger King, de grote concurrent.

Een Nederlandse concurrent is de Vegetarische Slager, sinds eind vorig jaar een onderdeel van Unilever. De Vegetarische Slager is recent verkozen tot 'Coolest Dutch Brand'. In tegenstelling tot Beyond Meat heeft Unilever al een netwerk in 190 landen.

De producten van de Vegetarische Slager zijn al in diverse landen verkrijgbaar. Ook de doelstelling van Unilever is om de grootste slager ter wereld te worden.

The Winner Takes It All

Maar ook Nestlé en Tyson Foods zien de markt voor vleesvervangers groeien. De wereldmarkt voor vlees is 1,4 biljoen dollar groot. Zelfs als het marktaandeel voor vleesvervangers blijft steken op 10 procent gaat het om grote bedragen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt, is ook hier een belangrijke argument voor de koersstijging.

De pionier heeft immers het 'first mover advantage'. Naarmate de koers stijgt, raken beleggers er sterker van overtuigd dat Beyond Meat de grote winnaar is. Hoe groot de concurrentie ook is, de winnaar kan eenvoudig geld en goede mensen aan zich binden. Vergelijk het met Tesla en sommige Cannabis-aandelen, zolang beleggers blijven geloven in het verhaal is alles mogelijk.

Het helpt natuurlijk ook dat de Bill Gates, Leonardo di Caprio en een voormalige topman van McDonald's tot de financiers behoren. De winnaar krijgt alles, zeker in het huidige internettijdperk waar de sleutel ligt in het snel benutten van virale netwerkeffecten.

Het verband tussen disruptie en een zeepbel

Disruptie druipt van de naam Beyond Meat. Vlees is uit en vleesvervangers zijn in. Voor dergelijke disrupties is veel geld nodig. Dankzij het monetaire beleid is er nog altijd sprake van uitbundige liquiditeit. Dit monetaire beleid zorgt voor zeepbellen, het liefst wanneer er sprake is van een grote belofte in de verre toekomst.

Zeepbellen hebben soms een nuttige functie. Zonder de tulpenmanie zou Nederland niet de grootste exporteur zijn geweest van tulpenbollen. Zonder de dotcomhype hadden we nu geen razendsnel mobiel internet. De vleesvervangerszeepbel zal zorgen voor het kanaliseren van geldstromen richting deze nieuwe innovatie.

Overigens is het maar de vraag of vleesvervangers de toekomst zijn. Het is een schoolvoorbeeld van 'processed food', waarbij er vraagtekens kunnen worden gezet of de individuele onderdelen wel goed zijn voor de mens. Wellicht dat kweekvlees een smakelijker en gezonder alternatief is dat bovendien beter is voor het milieu en net zo vriendelijk voor dieren.

Wat het wel gevaarlijk maakt

Maar vooralsnog dient een wereld met vleesvervangers een betere wereld. Merken die bijdragen aan een betere wereld scoren hoog. Net als deze 'brands with a purpose' zijn er tegenwoordig ook beleggingsfondsen die een betere wereld nastreven. Deze zogenaamde impactfondsen groeien als kool. En de visvijver waaruit ze hun beleggingen selecteren is niet zo groot.

Bij de verschillende impactfondsen komen opvallend vaak dezelfde bedrijven voorbij. Na de forse koersstijging afgelopen maand heeft elk zichzelf respecterend impactfonds wat uit te leggen als ze niet mee hebben gedaan aan de beursgang van Beyond Meat.

Maar als impact belangrijker is dan rendement dan wordt het gevaarlijk. Alles heeft zijn prijs en inmiddels is een derde van de free float van Beyond Meat al uitgeleend aan short sellers, een percentage dat alleen maar zal stijgen na de spectaculaire koersontwikkeling.

Wellicht moeten ze wel nog even wachten op een koersdaling. Pas op 29 oktober eindigt de 180 dagen lock-up van in totaal 49 miljoen aandelen, het vijfvoudige van het aantal aandelen dat nu is genoteerd.

Han Dieperink is onafhankelijk beleggingsstrateeg. Hij was jarenlang Chief Investment Officer Particulieren & Private Banking van de Rabobank. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit geen posities voor eigen rekening in de behandelde assets.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Unilever N.V.

26-6-2019 Unilever Outperform Credit Suisse Group
25-6-2019 Unilever Underweight JP Morgan Chase & Co.
24-6-2019 Unilever Hold Jefferies & Company Inc.
23-5-2019 Unilever Overweight Morgan Stanley
20-5-2019 Unilever Hold Jefferies & Company Inc.
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Beyond Meat 160,48 6,56% Beyond Meat
Nestlé SA (Nestle) 100,42 0,32% Nestlé SA (Nestle)
Tyson Foods Inc. 79,52 -0,56% Tyson Foods Inc.
Unilever N.V. 52,73 -1,44% Unilever N.V.
pagehit