Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
DUURZAAM BELEGGEN 26-4-2018 14:48:53

Inspelen op de War on Plastic kan gaan lonen


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - De aandacht voor de strijd tegen plasticvervuiling is in de afgelopen maanden fors toegenomen. Aangespoord door krantenkoppen als "Tegen 2050 meer plastic dan vis in de oceanen" en "De VN verbindt zich ertoe een einde te maken aan plasticafval in de oceaan", hebben consumenten en beleidsmakers hun aandacht gevestigd op een kwestie die voorheen op minder belangstelling kon rekenen.

Seema Suchak en Elly Irving, beiden duurzaamheidsanalisten bij de Britse Vermogensbeheerder Schroders, nemen potentiële winnaars en verliezers van de War on Plastic onder de loep:

1. Producenten van plastic

Ze lopen risico. De belangstelling is nog relatief bescheiden en richt zich op afgebakende aandachtsgebieden. Individuele plasticproducenten staan volop in de schijnwerpers, maar de kwestie gaat verder dan alleen plastic draagtassen, microparels of rietjes.

Consumentenbedrijven zijn het meest zichtbaar geworden door de toegenomen aandacht, maar de gevolgen elders in de kunststofwaardeketens, zoals bij verpakkingsbedrijven en grondstoffenleveranciers, zullen waarschijnlijk intenser en disruptiever uitpakken.

Schroders heeft de waardeketen geanalyseerd om tot een oordeel te komen ten aanzien van de potentiële risico's, de bedrijven die eraan zijn blootgesteld en de stappen die sommige bestuurders nemen. Naar verwachting zullen de fabrikanten van kunststofverpakkingen de grootste gevolgen ondervinden.

2. Consumentenbedrijven

Consumentenbedrijven zullen het gebruik van kunststoffen moeten terugdringen door kunststoffen voor eenmalig gebruik te vervangen door alternatieve materialen of door verpakkingen te herontwerpen of te beperken. Een lange lijst van bedrijven heeft al plannen aangekondigd om hun gebruik van verpakkingen te veranderen.

Coca-Cola heeft zich ertoe verbonden om tegen 2030 het equivalent van al haar verpakkingen in West-Europa in te zamelen en te recyclen en McDonald's is van plan om al haar verpakkingen tegen 2025 hernieuwbaar of recyclebaar te maken. Aan deze veranderingen zijn kosten verbonden. Uit analyse van Schroders blijkt echter dat bedrijven die zich al aan deze trends aanpassen hiervan kunnen profiteren.

Kostenbesparingen als gevolg van een lager gebruik van verpakkingen, een betere beoordeling van de consument en minder regelgevingsrisico's kunnen bijdragen tot hogere marges voor levensmiddelenproducenten en bedrijven die huishoudelijke en persoonlijke producten produceren. Frisdrankbedrijven die hun beleid niet veranderen de grootste risico's lopen.

3. Verpakkingsbedrijven

Verpakkingsbedrijven staan voor grotere uitdagingen. Momenteel is 37 procent van de consumentenverpakkingen van kunststof en op dat gebied zullen grote veranderingen plaatsvinden. Aan de andere kant zullen leidende bedrijven die in staat zijn duurzame alternatieven te ontwikkelen sterker voor de dag komen.

Denk aan fabrikanten van bioplastics of bedrijven met betere recyclingmogelijkheden. Zij kunnen in staat zijn onderscheidende producten op de markt te brengen waarvoor zij een prijsstellend vermogen hebben en die de huidige afhankelijkheid van traditionele kunststoffen terugdringen.

4. Chemiebedrijven

Chemiebedrijven vangen aan met de ontwikkeling van composteerbare kunststoffen op biobasis en verschillende soorten polymeren die het materiaalverbruik kunnen verminderen. Bioplastics en composteerbare materialen winnen aan tractie.

De markt voor bioplastics zal tot 2030 (vanaf 2013) groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 30 procent, in vergelijking met een gemiddelde groei van 3 procent voor plastic op basis van fossiele brandstoffen.

Bioplastics hebben ook zwakke punten. Ze ze zijn moeilijk te recyclen, duurder om te produceren en nog niet in grote hoeveelheden beschikbaar, maar verbeteringen in de celluloseomzettingstechnologie zullen naar verwachting de kwaliteit, kwantiteit en kosten verbeteren.

5. Afvalverwerkingsbedrijven

Afvalverwerkingsbedrijven en recyclingbedrijven zullen waarschijnlijk profiteren van de groeiende vraag naar recycling en hergebruik van plastics aan het einde van de levensduur.

Recente Chinese beperkingen op de invoer van afval, in combinatie met de toegenomen politieke druk en regelgeving ten aanzien van kunststofafval, vormen een mooie kans voor de recyclingindustrie. Nieuwe geografische markten, nieuwe toepassingen en nieuwe producten zouden kunnen leiden tot een marktgroei van 7 à 9 procent.

6. Olie-industrie

Olie is de belangrijkste grondstof voor de productie van kunststoffen. Echter, 4 tot 8 procent van de wereldwijde olieproductie wordt gebruikt voor de productie van plastic, waarvan naar schatting de helft wordt gebruikt voor verpakkingen.

Bijgevolg zal de impact op die markt waarschijnlijk bescheiden zijn, hoewel deze kwestie de bredere uitdagingen waarmee de energiesector wordt geconfronteerd, nutteloos verergert.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over McDonald's Corp.

4-11-2019 McDonalds Overweight JP Morgan Chase & Co.
29-7-2019 McDonalds Neutral UBS AG
29-7-2019 McDonalds Buy Goldman Sachs Group Inc.
29-7-2019 McDonalds Overweight JP Morgan Chase & Co.
26-7-2019 McDonalds Outperform Bernstein Research
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Coca-Cola Co. 53,22 0,26% Coca-Cola Co.
McDonald's Corp. 194,13 0,36% McDonald's Corp.
pagehit