Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
COLUMN 2-7-2019 11:22:00

Martine Hafkamp: 'Beiersdorf ondanks winstwaarschuwing naar nieuwe top'


Fotobron: Hermien Lam/Fintessa

Door Martine Hafkamp, algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer

(finanzen.nl) - Beiersdorf is de producent van wereldwijd bekende merken op het gebied van persoonlijke verzorging zoals Nivea, Labello, Hansaplast en La Prairie. Deze consumentenproducten zijn goed voor ongeveer 80 procent van de omzet. Daarnaast verkoopt de onderneming kleefstoffen voor de industrie onder de naam Tesa. De totale omzet kwam vorig jaar uit op 7,23 miljard euro, waarover een winst werd gerealiseerd van 756 miljoen euro.

Het bedrijf is weliswaar beursgenoteerd, maar wordt gerund als een familiebedrijf. 51 procent van de aandelen is in bezit van Tchibo Holding dat wordt bestuurd door de familie Herz. Dat zal mede een reden zijn van de conservatieve balans. Bij een marktkapitalisatie 26,3 miljard euro heeft de onderneming voor slechts 67 miljoen euro aan schulden uitstaan. Tegelijkertijd heeft Beiersdorf 4,5 miljard euro cash op de bank.

Nieuwe strategie van Beiersdorf

Tijdens de publicatie van de jaarcijfers afgelopen februari verschenen er opeens donkere wolken aan de hemel. De cijfers over 2018 waren wel zoals verwacht, de nettowinst steeg met 8,45 procent naar 3,21 euro per aandeel, maar de vooruitzichten vielen tegen.

Topman Stefan de Loecker verwacht de komende tijd uitdagende marktomstandigheden. Daarom zullen de investeringen worden opgevoerd. Bovenop de tot nu toe jaarlijkse uitgaven van 250-300 miljoen euro verwacht Beiersdorf nu 70-80 miljoen euro extra per jaar te investeren. Op de korte termijn zal dit ten koste van de marges de winst gaan.

In het kader van de nieuwe C.A.R.E.+ strategie zal er niet alleen meer geïnvesteerd worden in innovatie, maar ook in het nieuwe markten betreden, het opleiden van personeel en het verbeteren van de productiviteit.

Daarnaast voldoen de ouderwetse grote advertentiecampagnes niet meer. Het bedrijf zal meer moeten digitaliseren om de consument persoonlijk te bereiken, mede via influencer marketing. 2019 wordt wat dat betreft een klassiek overgangsjaar. Beiersdorf verwacht dat de huidige autonome omzetgroei van 5,4 procent naar 3-5 procent daalt en de EBIT-marge van 15,4 procent naar 14-14,5 procent.

Als de wolken wegtrekken

Als de nieuwe strategie aanslaat zal het in Hamburg gevestigde Beiersdorf over vijf jaar een autonome omzetgroei kennen van 4-6 procent en een EBIT-marge van 16-17 procent. Dat is beter dan het afgelopen jaar. Tja, soms gaat het zuur nu eenmaal voor het zoet. Daarnaast heeft Beiersdorf met haar oerdegelijke balans ook voldoende ruimte voor investeringen. Als de wolken wegtrekken verschijnt de zon vanzelf weer.

Zo zagen we eind april uitstekende cijfers over het eerste kwartaal. Autonoom steeg de omzet met 6,0 procent naar 1,95 miljard euro. De consumentenproducten lieten een stijging zien van 6,8 procent en de industriële kleefstoffen van 2,2 procent.

Geografisch zagen we in Europa (51 procent) de omzet met 4,4 procent toenemen en in de Verenigde Staten (16,5 procent) steeg de omzet met 2,6 procent. Afrika/Azië/Australië (32,5 procent) stak daar met een omzetstijging van maar liefst 10,5 procent met kop en schouders bovenuit.

Het luxemerk La Prairie maakte de naam van groeidiamant waar met een omzetstijging van 28,7 procent. Met dergelijke resultaten lijkt het erop dat de nieuwe topman te voorzichtig is geweest. Desondanks werd de eerder afgegeven doelstelling van een autonome omzetgroei van 3-5 procent niet verhoogd.

De nieuwe zonnebrandcrèmekoning

Daarnaast zien we dat de Loecker voor een nieuwe wind zorgt wat betreft overnames. Half mei werd de koop van het in de Verenigde Staten iconische zonnebrandmerk Coppertone aangekondigd. Voor 550 miljoen dollar wordt dit merk overgenomen van Bayer, dat het de laatste jaren liet versloffen.

Sinds Bayer in 2014 de consumentendivisie van Merck heeft overgenomen, waar Coppertone slechts een klein onderdeel van was, is het marktaandeel van Coppertone gedaald van 16,4 naar 14,1 procent.

Voor Beiersdorf, dat in de Verenigde Staten nog nauwelijks actief is met zonnebrandcrème, is het een welkome aanvulling en biedt het een kans dit merk nieuw leven in te blazen.

Daarnaast stoot Beiersdorf als de overname in het derde kwartaal van dit jaar is afgerond, L'Oréal van de troon als de grootste producent van zonnebrandcrème ter wereld. Beiersdorf zal uitkomen op een marktaandeel van 14,1 procent tegen 13,6 procent voor L'Oréal. Coppertone zal 213 miljoen dollar aan omzet toevoegen.

Goedkoop zal het nooit worden

Het is voor Beiersdorf de grootste overname ooit, maar aangezien het management het aankondigde als 'de eerste grote acquisitie onder de nieuwe C.A.R.E.+ strategie', mogen we ervan uitgaan dat het hier niet bij blijft.

Het heeft er alle schijn van dat de cashpositie aan het werk wordt gezet. De toekomst zal leren hoe de digitalisering en de nieuwe marketingstrategie er precies uit zal komen te zien, maar beleggers hebben er vertrouwen in getuige het nieuwe hoogste punt ooit van het aandeel.

Ook de 'vlucht naar veiligheid' op de beurzen zal ongetwijfeld een rol spelen. Op een voor 2019 verwachte koers-winstverhouding van 30,7 en een dividendrendement van 0,68 procent is het aandeel niet goedkoop, maar vergeet niet dat aandelen als Beiersdorf nooit 'goedkoop' zullen worden.

Martine Hafkamp is oprichter en algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Tegelijkertijd is zij senior vermogensbeheerder. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit geen posities voor eigen rekening in de behandelde assets. Cliënten van Fintessa hebben wel het aandeel Beiersdorf in portefeuille.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Beiersdorf AG

19-8-2019 Beiersdorf Sell UBS AG
12-8-2019 Beiersdorf RBC Capital Markets
12-8-2019 Beiersdorf Underperform Jefferies & Company Inc.
8-8-2019 Beiersdorf Sell UBS AG
7-8-2019 Beiersdorf Hold Norddeutsche Landesbank (Nord/LB)
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Beiersdorf AG 110,77 0,47% Beiersdorf AG
pagehit