Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
COLUMN 24-4-2019 12:09:00

Martine Hafkamp: 'Het nut van de smakelijke samenwerking tussen Nestlé en Starbucks'


Fotobron: Hermien Lam/Fintessa

Door Martine Hafkamp, algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer

(finanzen.nl) - De koffie-activiteiten zijn bij Starbucks natuurlijk overduidelijk zichtbaar, maar Nestlé timmert met Nespresso minimaal net zo hard aan de weg. Wat een aantal van u wellicht ontgaan is dat Nestlé vorig jaar een deal heeft gesloten met Starbucks.

Nestlé heeft de licentie verkregen om wereldwijd de producten van Starbucks te verkopen. De grootste voedingsproducent ter wereld betaalde hiervoor 7,15 miljard dollar aan de Amerikanen. Er werden geen vaste activa als fabrieken en productielijnen overgenomen. De deal, die goed past in het streven van Nestlé om de grootste koffieverkoper ter wereld te blijven, is exclusief de verkopen in de Starbucks winkels.

De bepalende factor van Brazilië

Per saldo betekent de overeenkomst vanaf dit jaar circa 2 miljard dollar extra omzet per jaar voor Nestlé. Nestlé heeft zeven divisies waarvan 'Beverages' de grootste is. Ruim twintig procent van de totale omzet wordt hier behaald. Koffie is binnen deze divisie de grote smaakmaker.

Brazilië is de grootste koffieproducent in de wereld. Ruim veertig procent van alle koffie in de wereld komt hier vandaan en ze hebben een groot deel van de internationale exportmarkt in handen.

Het jaar 2018 is een recordjaar geweest wat koffieproductie betreft en de verwachtingen voor de oogst van dit jaar zijn wederom goed maar net iets lager dan vorig jaar. Het aanbod uit Brazilië overspoelde de wereldmarkt en hoewel de vraag aantrok, zorgde onder andere het (extra) aanbod voor dalende prijzen, een trend die goed terug te zien in de koffie-termijncontracten op de beurs.

Een andere prijsbepalende factor is het feit dat de Braziliaanse real zwak is waardoor de koffieprijzen internationaal verder onder druk komen. De productiekosten van koffie worden in real afgerekend terwijl de afzet van koffie in Amerikaanse dollars plaatsvindt wat nog meer aanbod uitlokt.

De verslavende werking van Starbucks

Starbucks is een begrip en een welkome aanvulling binnen het koffiepalet van Nestlé dat naast Starbucks de A-merken Nescafé en Nespresso voert. De divisie Beverages kenmerkt zich door hoge marges en is een van de meest winstgevende onderdelen van Nestlé.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is koffie niet verslavend maar de aantrekkingskracht van het merk Starbucks is dat voor heel veel mensen wel. Dat was dan ook de reden dat Nestlé vorig jaar bereid was om diep in de buidel te tasten voor de Starbucksrechten wereldwijd.

Nestlé is niet alleen afhankelijk van de Beverages divisie. Nestlé is onder andere ook groot op het gebied van babyvoeding, melkproducten en ijs. Nestlé is de grootste voedingsproducent in de wereld. Wij zien Nestlé als een defensief groeiaandeel met een aantrekkelijk dividendrendement van 2,5 procent, wat ook goed kan presteren in een enigszins afkoelende wereldeconomie.

De impact van L'Oréal

Verder heeft Nestlé nog een aantrekkelijke deelneming achter de hand. Nestlé heeft al jaren meer dan twintig procent van de aandelen van L'Oréal in handen. Dit belang is op de beurs omgerekend ongeveer 25 miljard euro waard. Alleen al aan koerswinst kon men vorig jaar 2 miljard euro bijschrijven. Bovendien wordt er circa 1,5 procent dividend uitgekeerd. Activistische aandeelhouders dringen er al langer op aan dat het belang in L'Oréal verkocht gaat worden.

De verwachting is dat, zolang er geen zwarte zwanen overvliegen in de koffieproducerende landen, de koffieprijs voorlopig niet gaat aantrekken. Nestlé en Starbucks zijn in dat geval natuurlijk de lachende derden, zeker op het moment dat er overeenstemming is met betrekking tot een deal over de handelstarieven tussen de Verenigde Staten en China, waardoor een aantal onzekerheden zal worden weggenomen.

De meest belangrijke afzetgebieden voor Nestlé zijn immers de Verenigde Staten en China. Bij Fintessa hebben wij (nog) geen hoogtevrees, maar blijven wij onverminderd enthousiast over het aandeel Nestlé. Binnen een goed gespreide portefeuille vormt het aandeel in mijn ogen ondanks de forse waardering een interessante defensieve waarde met een stabiel en houdbaar dividend.

Martine Hafkamp is oprichter en algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Tegelijkertijd is zij senior vermogensbeheerder. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit geen posities voor eigen rekening in de behandelde assets. Cliënten van Fintessa hebben wel het aandeel Nestlé in portefeuille.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Starbucks Corp.

meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

pagehit