Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
COLUMN 16-7-2019 16:02:00

Martine Hafkamp: 'Waarom de alternatieve weg voor Booking Holdings zo goed uitpakt'


Fotobron: Hermien Lam/Fintessa

Door Martine Hafkamp, algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer

(finanzen.nl) - Booking Holdings (eerder: The Priceline Group) is de grootste beursgenoteerde online reisorganisatie ter wereld. Het bedrijf biedt zijn diensten aan met de merken Booking.com, Priceline, Agoda, Kayak, Rental Cars en Open Table.

Het betreft websites waar boekingen kunnen plaatsvinden voor reizen en/of daaraan gerelateerde diensten. Daarnaast heeft Booking Holdings (BKNG) een belang van 3,8 procent ofwel driekwart miljard dollar in de Amerikaanse notering van de Chinese concurrent CTrip. Hiervan wordt verwacht dat het in de toekomst groter zal worden dan Booking.

Een blik op de resultaten

Booking rapporteerde eerste kwartaalresultaten waarbij de verkochte kamerboekingen sterk toenamen. Booking realiseerde over het eerste kwartaal een winst per aandeel van 11,17 dollar (min 7 procent op jaarbasis) tegenover een verwachte 11,32 dollar. Het bedrijfsresultaat van 718 miljoen dollar (min 10 procent jaar-op-jaar) lag wel boven de verwachte 712,6 miljoen dollar.

De totale omzet bedroeg 2,84 miljard dollar (plus 3 procent bij gelijke wisselkoersen) en het totaal aantal boekingen nam met 2 procent toe (plus 8 procent exclusief wisselkoerseffecten). Het aantal kamerboekingen per nacht groeide met een sterke 10,3 procent.

Voor het tweede kwartaal verwacht het management een winst per aandeel van 22,15 tot 22,60 dollar. De groei van het aantal kamerboekingen per nacht wordt op 6 tot 8 procent geschat en de omzetgroei op 5 tot 7 procent. Er zal ook voor 15 miljard dollar aan eigen aandelen ingekocht worden over de volgende twee tot drie jaar.

Structureel groeiende reismarkt

Booking profiteert van een structureel groeiende reismarkt, die jaarlijks met 4 tot 5 procent toeneemt. Daarbij groeit het bedrijf sneller dan de reismarkt in het algemeen. Het percentage hotelboekingen dat via internet verloopt blijft stijgen.

De groep beschikt over het grootste hotelaanbod van alle spelers. Onlangs behaalde Booking een groot succes bij de Duitse rechter. Deze gaf Booking gelijk wat betreft zijn eis dat aangesloten hotels kamers niet onder de prijs die via Booking betaald moet worden aan mogen bieden.

Vooral de vraag naar alternatieve accommodaties is sterk en dit segment groeit momenteel ook sneller dan de traditionele activiteiten van de groep. Net als de concurrentie had de totale verkoop van Booking afgelopen kwartaal te lijden onder onzekere macro-economische omstandigheden, zeker in het Verenigd Koninkrijk door de Brexit-perikelen.

Steeds verder richting Airbnb

Bijkomend viel Pasen later waardoor deze belangrijke reisperiode naar het tweede kwartaal verschuift. Daarnaast blijft de groep fors investeren in zijn marketingbeleid en nieuwe groei-initiatieven zoals alternatieve accommodaties. Dit zijn overnachtingen die wel buitenshuis zijn, maar niet in een hotel.

Airbnb is hier natuurlijk de grote concurrent, maar ook van Expedia zegt Booking stevige concurrentie te ondervinden. Deze alternatieve overnachtingen zijn belangrijk voor Booking: in 2018 waren ze goed voor 20 procent van de totale omzet.

Booking kruipt dus steeds meer de kant van Airbnb op. De toerist zoekt steeds meer een authentieke en gepersonaliseerde ervaring: 'living like a local'. Deze markt groeit momenteel ook veel harder. Volgens Bloomberg Intelligence groeit deze alternatieve markt de komende drie jaar met 30 procent per jaar, tegenover 'slechts' een groei van 9 procent voor de wereldwijde onlinehotelmarkt.

De markten in de Verenigde Staten en Europa zijn bovendien redelijk verzadigd en zullen respectievelijk met 5,8 en 6,2 procent groeien. Naar verwachting zal de regio Asia-Pacific met jaarlijks 13 procent toenemen.

In de kinderschoenen

Hoewel we dat in Nederland nog maar nauwelijks kunnen voorstellen, staat het boeken van reizen via internet nog maar in de kinderschoenen. Wereldwijd wordt er ongeveer slechts 30 procent van de reizen via internet geboekt. Dit zal de komende jaren veranderen naar niet alleen het boeken van reizen en hotels, maar ook voor het huren van auto's en het reserveren in restaurants.

Booking zal daar net als de afgelopen jaren zeker van profiteren. In 2015 was de omzet 9,2 miljard dollar. In 2018 ging het om 14,5 miljard en in 2020 is de verwachting dat er 17,3 miljard dollar omgezet gaat worden. Dit zou bijna een verdubbeling in omzet betekenen in vijf jaar tijd.

De aangepaste winst per aandeel stijgt zelfs nog sneller. In 2015 bedroeg deze 49,07 dollar per aandeel, in 2018 betrof het 92,59 dollar en voor 2020 wordt zo’n 114 dollar verwacht. Dit is veel meer dan een verdubbeling in vijf jaar tijd.

Wel voor de meer offensieve belegger

Toch zat sinds maart 2018 de klad in de koers. Die daalde van boven de 2200 dollar per aandeel naar het huidige niveau. Deze koersdaling valt niet aan het bedrijf te wijten, dat draait prima. Maar de geopolitieke omstandigheden zijn de afgelopen jaren flink verslechterd.

Door de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China daalt de groei van de wereldeconomie. De cijfers tonen echter aan dat dit vooral in de hoofden van analisten zit. Dat Booking gevoelig is voor externe factoren, maakt het wel een aandeel voor de meer offensieve belegger.

Martine Hafkamp is oprichter en algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Tegelijkertijd is zij senior vermogensbeheerder. Deze column is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit geen posities voor eigen rekening in de behandelde assets. Cliënten van Fintessa hebben wel het aandeel Booking Holdings in portefeuille.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Ctrip.com Ltd. (Spons. ADRS)

meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

pagehit