Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
CIJFERS 25-7-2017 14:31:56

Punt van zorg voor Google: elke klik levert minder op


Fotobron: Flickr, Rego Korosi (CC BY-SA 2.0)

Dat blijkt uit de cijfers die Alphabet maandagavond naar buiten bracht. Beleggers reageerden daar niet heel goed op. In de nabeurse handel zakte het aandeel met zo'n 3 procent terug. De reden? Alphabet weet per klik steeds minder te verdienen.

De advertenties van Google Ads zijn altijd nog onverminderd populair. Vergeleken met een jaar geleden werd er in het tweede kwartaal 52 procent meer geklikt op de advertenties die door Google gehost worden. Het probleem is alleen: deze kliks leveren een stuk minder op.

Dat komt door de verdere opkomst van surfen op mobiele devices en YouTube-advertenties. Kliks op advertenties via die routes aankomen leveren minder op dan de 'ouderwetse' kliks op desktop. En omdat de groei vooral van mobiel en YouTube komt, komen de marges van Google een beetje onder druk te staan.

Tegengestelde cijfers

Het levert nogal tegenstrijdige cijfers op. Enerzijds is de omzet van Alphabet over het tweede kwartaal van dit jaar met 21 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Anderzijds daalde de omzet per klik in diezelfde periode met 23 procent.

Het zorgt ervoor dat de operationele winstmarge daalde van 27,8 procent naar 26,4 procent. Het is voor het eerst in twee jaar dat de winstmarge daalt. En beleggers zullen bang zijn dat deze trend zich doorzet, omdat mobiel internetten ook steeds populairder gaat worden.

Mobiele kliks leveren Google meer op omdat ze fees moeten betalen aan smartphonemakers, zoals Apple, om de standaardzoekmachine op hun telefoons te worden. Dat moet Google ook aan websites om zijn Google Ads te betalen, maar smartphonemakers vragen meer geld. De kosten aan partners stegen dan ook met 28 procent naar 5,1 miljard dollar.

Bedrijven stellen meer eisen aan advertenties

Een ander probleem is dat adverteerders steeds scherper letten op waar hun advertenties terechtkomen. Op YouTube gaat dit via een automatische veiling. Zo worden advertenties met een behoorlijke willekeur voor een video geplaatst. Het zorgde de afgelopen maanden voor flink wat ophef van bedrijven waarvan de advertenties werden vertoond voor filmpjes met bijvoorbeeld geweld en racisme. Met als dieptepunt reclames van gerenommeerde bedrijven die werden afgespeeld voor propagandafilmpjes van IS.

Marketeers zetten steeds meer druk op Google dat hun advertenties alleen worden vertoond voor content die door de beugel kan. Daardoor koopt Google meer reclameruimte in op sites met een goede reputatie om soortgelijke misstappen te voorkomen. Maar die sites vragen op hun beurt ook weer meer geld om Google.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Alphabet A (ex Google)

15-5-2019 Alphabet A (ex Google) Sell Credit Suisse Group
30-4-2019 Alphabet A (ex Google) Outperform RBC Capital Markets
30-4-2019 Alphabet A (ex Google) Buy Barclays Capital
30-4-2019 Alphabet A (ex Google) Outperform Credit Suisse Group
30-4-2019 Alphabet A (ex Google) Overweight JP Morgan Chase & Co.
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Alphabet A (ex Google) 1.105,24 1,04% Alphabet A (ex Google)
pagehit