Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
RESEARCH 11-7-2019 13:58:00

Robeco-onderzoekers: veel aandacht in de krant is niet slecht voor een aandeel


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - De tien jaar geleden ontwikkelde 'attention-grabbing theorie' stelt dat beleggers de neiging hebben aandelen te kopen die meer in het nieuws zijn dan eerder. Daardoor gaat de koers tijdelijk omhoog, hetgeen juist leidt tot lagere rendementen in de toekomst.

Andersom geldt dan hetzelfde: bedrijven die qua media-aandacht wat onder de radar opereren zijn 'underpriced' en zullen uiteindelijk dus meer opleveren.

De volatiliteitsdynamiek

Uit nieuwe berekeningen van Robeco's quanteconomen blijkt dat de media-aandacht over het algemeen groter is voor aandelen met een hogere volatiliteit, en dat de volatiliteit inderdaad hoger is voor aandelen die vaker in het nieuws zijn.

Met andere woorden: mediagenieke aandelen hebben vaak een relatief hoge volatiliteit, terwijl 'saaie' aandelen, die de media links laat liggen, over het algemeen minder volatiel zijn.

Niet beloond met hoger rendement

De volatiliteitsanomalie schrijft voor dat, in tegenstelling tot wat lang gedacht werd, beleggers in volatiele (en dus risicovolle) aandelen niet beloond worden met een navenant hoger rendement.

Maar binnen de categorie volatiele aandelen blijkt het niet uit te maken of een aandeel wel of niet veel in het nieuws is. Anders gezegd: de volatiliteitsanomalie valt niet te verklaren uit de hoeveelheid media-aandacht. En ook bij niet-volatiele aandelen gaat de attention grabbing-theorie niet op.

Concluderend: aandelen die veel in de krant staan doen het niet slechter. Dit geldt voor zowel Europa, de Verenigde Staten als opkomende markten, en is niet afhankelijk van de grootte van het bedrijf.

Als u de hele paper van de onderzoekers wilt doornemen, dan kunt u deze via deze link downloaden

Wat denkt u?

Invoer toevoegen

pagehit