Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
ANALYSE 31-10-2016 12:55:04

Solide Randstad kon koopje Monster niet weerstaan

Door Joost Ramaer

Bij Randstad kan wederom de vlag uit, na de viering van het 55-jarig bestaan vorig jaar. De klassieke Nederlandse uitzendreus, in zijn branche momenteel de nummer twee van de wereld, heeft de Amerikaanse online rivaal Monsterboard weten te verwerven.

Maar eerst even een vraagje tussendoor: waarom wil Randstad dit bedrijf eigenlijk hebben?

Ooit was Monsterboard een spraakmakende pionier in werving en selectie via het web. Het bedrijf deed zijn naam alle eer aan door wijlen VNU ruw van de troon te stoten, decennia lang de onbetwiste Nederlandse marktleider in vacature-advertenties. VNU probeerde het tij te keren door vijftien jaar geleden zelf een online dienst te beginnen, Newmonday genaamd.

Samen met Randstad. Misschien wil het uitzendconcern uit Diemen wel gewoon wraak nemen met zijn bod op Monster, want Newmonday was geen lang leven beschoren. Waarschijnlijker is dat het notoir zuinige Randstad een koopje niet kon weerstaan.

Monster verschrompelt op de beurs

Want de gloriedagen van Monsterboard zijn allang vervlogen. De beurswaarde van de huidige eigenaar Monster Worldwide verschrompelt al jaren: min 66 procent over de laatste vijf jaar, min 54,4 procent gedurende de afgelopen twaalf maanden. Het bedrijf is ernstig achterop geraakt in de stormachtige ontwikkeling van de uitzendmarkt zoals beschreven op Business Insider Nederland.

Monster is weliswaar actief in veertig landen, maar heeft nergens een leidende positie. Nieuwe uitdagers rukken op: traditionele uitgevers die met succes zijn "gemigreerd" van papier naar het web, zoals het Duitse Axel Springer en het Noorse Schibsted. Sociale netwerken als LinkedIn, dat in juni door Microsoft werd ingelijfd voor 26 miljard dollar.

Randstad verdedigt positie

Randstad is geen nieuwe uitdager. Het is een klassieke incumbent: een veteraan die een ijzersterke positie verdedigt die hij al heel lang heeft. Het valt nog te bezien, aldus Business Insider, of het concern nu wel succesvol wordt in online diensten, na dat eerdere Newmonday-debacle.

Randstad mag dan een incumbent zijn, het is geen dinosaurus, zoals olieconcerns of krantenuitgevers. Het concern wordt al heel lang heel goed geleid, zonder veel onaangename verrassingen. Bovendien opereert het in "een van de snelst groeiende industrieën van de wereld", zo schrijft Randstad in zijn jaarverslag over 2015.

De wereldwijde markt in human resources ofwel HR, zoals hij in goed Nederlands doorgaans wordt genoemd, groeide vorig jaar wederom met 6 procent tot 342 miljard euro. Met zijn omzet van 19,2 miljard euro in 2015 behoort Randstad tot de topdrie op aarde. Randstad wisselt voortdurend stuivertje met het Amerikaanse Manpower, afhankelijk van de euro-dollarkoers. Momenteel staat Manpower op de derde plaats met 17,6 miljard euro. Nummer één is al jaren het van origine Frans-Zwitserse Adecco (22 miljard euro).

"In veel grote economieën zijn uitzendwerk en andere HR-diensten nog altijd in ontwikkeling", aldus Randstad. Een van die landen is Duitsland, waar uitzendbureaus pas een vlucht konden nemen na de liberalisering van de arbeidsmarkt onder Angela Merkels voorganger als bondskanselier Gerhard Schröder (SPD, 1997-2005). Met een jaaromzet van bijna twee miljard euro is Duitsland voor Randstad de derde markt, achter Noord-Amerika (4,6 miljard) en Nederland (drie miljard).

Ook als het tweede online avontuur met Monsterboard mislukt, kan Randstad voorlopig verder groeien. De uitgangspunten zijn kerngezond. De Ebita, de meest gehanteerde variant van de winst, groeit twee keer zo hard als de omzet: met 22 tegen 11 procent. Ook de vrije kasstroom dikte 2 procent aan tot bijna een half miljard euro. Randstad betaalde over 2015 1,68 euro dividend per aandeel, een record.

Randstad weer in de gunst bij aandeelhouders

Het lijkt erop dat het fonds terugkeert in de gunst van zijn aandeelhouders. In de laatste twaalf maanden verloor Randstad bijna 13 procent van zijn beurswaarde. Maar in de laatste drie maanden won het aandeel 22,4 procent. Over de laatste vijf jaar noteerde het zelfs een plus van 87,5 procent.

Randstad kocht Monster omdat het nieuwe kansen biedt en nauwelijks risico's, tegen deze prijs. De Diemense nummer twee van de uitzendwereld blijft voorlopig een oersolide belegging.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over Randstad Holding N.V.

meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Adecco SA 57,52 1,84% Adecco SA
Manpower Inc. 90,80 -1,78% Manpower Inc.
Randstad Holding N.V. 48,21 0,10% Randstad Holding N.V.
pagehit