Ripple kopen? Dit zijn de mogelijkheden
STAPLES 28-5-2018 15:33:03

Waarom je op je hoede moet zijn met beleggen in deze sector


Fotobron: Coca-Cola Company

(finanzen.nl) - Millennials zijn de nagel aan de doodskist van producenten van dagelijkse consumentengoederen. Merkmacht was lang zaligmakend. Het maakte van Coca-Cola een van de favoriete en meest winstgevende beleggingen van topbelegger Warren Buffett. Mensen waren bereid iets meer te betalen voor een Coke dan de alternatieven die voorhanden lagen.

Die merkmacht hielp het bedrijf niet alleen om elk jaar stapsgewijs de kosten door te belasten aan de consument, maar het maakte het bedrijf ook erg populair in opkomende markten. De pricing power van het concern was indrukwekkend. Maar de merkmacht is niet langer zaligmakend, aldus Brian Stoffel in een analyse op beleggersplatform The Motley Fool.

De jacht op millennials

Volgens Stoffel bevinden met name tien ondernemingen uit de Verenigde Staten zich in de gevarenzone. Naast Coca-Cola zijn dat zijn aartsvijand PepsiCo maar ook Procter & Gamble, Tyson Foods, Mondelez, General Mills, Colgate-Palmolive, Kellogg, Dean Foods en Hain Celestial.

De babyboomers, die zo gretig de producenten van dagelijkse consumentengoederen en masse insloegen, zijn hard op weg naar een levensfase waarin ze veel minder geld uitgeven aan dergelijke goederen. Van millennials, variërend in de leeftijd van begin twintig tot eind dertig, wordt verwacht dat ze in elk geval in de VS de babyboomers volgend jaar in aantal zullen overtreffen.

Sommige marktvorsers schatten in dat nu ze al meer koopkracht hebben dan welke andere leeftijdsgroep dan ook. Geen wonder dat de financiële industrie en beleggingsinstellingen naarstig op zoek zijn naar manieren om millennials voor zich te vangen. En dat geldt ook voor producenten van dagelijkse consumentengoederen. Maar mogelijk is de strijd voor deze sector al verloren.

Beter inspelen

Elk van de producenten van dagelijkse consumentengoederen heeft decennia, of zelfs een eeuw, veel geld gestoken in het opbouwen van uitgebreide distributienetwerken, het verbeteren van hun merken en het opkopen van veelbelovende start-ups. Volgens Stoffel van The Motley Fool zijn de investeringen in de laatste twee gebieden grotendeels weggegooid geld als het gaat om jongere generaties als klant binnen te halen.

De uitbreiding van distributiemogelijkheden is echter nog wel een pluspunt, aangezien steeds meer producenten van dagelijkse consumentengoederen zich tot Amazon en e-commerce wenden om hun distributie in goede banen te leiden. Maar gezien de hoge waarderingen en de hoge schuldenlasten van producenten van dagelijkse consumentengoederen denkt Stoffel dat het een verloren race is en dat puur op e-commerce gerichte ondernemingen beter af zijn.

Die kunnen beter inspelen op wat millennials volgens menig onderzoek(er) het liefst willen. Dat wil zeggen: producten van kleinschaliger organisaties, die bij voorkeur lokaal gevestigd zijn. En als die producten ook nog eens organisch geproduceerd zijn, dan is het helemaal fijn. Stoffel gaat er dan wel vanuit dat millennials overwegend hipsters zijn en dat de 'youngsters' in de sterk groeiende opkomende markten wellicht op dat vlak minder kieskeurig zijn.

Wat denkt u?

Meer nieuws

Analisten over PepsiCo Inc.

3-10-2019 PepsiCo Overweight JP Morgan Chase & Co.
18-4-2019 PepsiCo Neutral Goldman Sachs Group Inc.
18-4-2019 PepsiCo RBC Capital Markets
meer analisten

Invoer toevoegen

Aandelen in dit artikel

Coca-Cola Co. 53,85 -0,70% Coca-Cola Co.
Colgate-Palmolive Co. 67,06 -1,82% Colgate-Palmolive Co.
Dean Foods Co 1,14 -4,20% Dean Foods Co
General Mills Inc. 51,09 -2,70% General Mills Inc.
HAIN CELESTIAL GROUP INC. 22,21 1,25% HAIN CELESTIAL GROUP INC.
Kellogg Co. 62,08 -0,67% Kellogg Co.
Mondelez 52,71 -1,61% Mondelez
PepsiCo Inc. 136,66 0,40% PepsiCo Inc.
Procter & Gamble Co. 122,18 2,60% Procter & Gamble Co.
Tyson Foods Inc. 79,17 -2,22% Tyson Foods Inc.
pagehit