ETF 10-7-2019 10:36:00

VanEck lanceert in Nederland de eerste ETF die gericht is op eSports


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - eSports is dé sport van de digitale generatie en is uitgegroeid van een niche-activiteit tot een massafenomeen dat dagelijks door miljoenen kijkers wordt gevolgd via live streaming of in evenementenhallen.

"Nog maar een paar jaar geleden waren uitverkochte stadions, miljoenen kijkers, toonaangevende sponsors en opmerkelijke marketingactiviteiten voorbehouden aan de grote traditionele in- en outdoor sportevenementen. Maar vandaag de dag is het ook gericht op de wereld van videospellen en eSports", legt Ed Lopez, hoofd van ETF Products bij VanEck, uit.

Beleggen in de toekomst van sport

Beleggers kunnen nu beleggen in de "toekomst van de sport" met een tracker genaamd VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF. Nederlandse beleggers kunnen het fonds aankopen via de Deutsche Börse en/of via de London Stock Exchange (genoteerd in Amerikaanse dollars en in Britse ponden).

Dit beleggingsproduct moet beleggers de mogelijkheid bieden om de algemene prestaties van bedrijven die actief zijn in het videospel- en e-sportsegment te volgen. Het streeft ernaar om de prijs en de rendementsprestaties van de MVIS Global Video Gaming en eSports Index zo goed mogelijk na te bootsen, vóór kosten.

De gevolgde index brengt de waardeontwikkeling van het wereldwijde videospel- en eSportsegment in kaart. Hij omvat, onder het pure-play-concept, uitsluitend bedrijven die meer dan 50 procent van hun inkomsten genereren door middel van videospellen en eSports.

Omzet van bijna 150 miljard dollar

Gaming genereert vergelijkbare kijkcijfers als prime time events. Volgens Ed Lopez van VanEck bevindt de markt voor videospellen zich in een fase van transformationele groei en zal naar verwachting in 2019 een omzet genereren van bijna 150 miljard dollar, een stijging van ongeveer tien procent ten opzichte van 2018.

Een van de groeifactoren voor de sector is de opkomst van professionele, concurrerende videospellen. Terwijl de NFL Superbowl in 2018 bijvoorbeeld ongeveer 106 miljoen Amerikaanse kijkers bereikte, hebben ongeveer honderd miljoen mensen over de hele wereld de finale van de 'League of Legends 2018 World Championships' gezien. Dit jaar konden 454 miljoen kijkers worden bereikt via professionele sportevenementen.

Sinds 2015 heeft eSports een gemiddelde omzetgroei van bijna 40 procent geregistreerd en profiteert het van een jong en welvarend publiek. In Europa hebben bekende voetbalclubs zoals Manchester City, Barcelona, Ajax en Paris St-Germain hun eigen eSportafdelingen, waarmee ze inspelen op de digitale trend.

Videospellen in de stadions

Azië loopt voorop in deze ontwikkeling en is goed voor ongeveer 50 procent van het wereldwijde eSportpubliek. Voor de volgende Aziatische Spelen in 2022 in Hangzhou, China, worden eSports zelfs officiële evenementen, naast traditionele vormen van sport", zegt Dominik Schmaus, Product Manager bij VanEck.

"We verwachten dat gevestigde videogamebedrijven het meest zullen profiteren van de opkomst van de eSports, door middel van partnerships, competitie-eigendom, sponsoring, franchising en andere marketingactiviteiten", vervolgt Lopez. Dit innovatieve bedrijfssegment heeft videospellen uit de woonkamer en in de stadions gebracht."

De gemiddelde consument in het eSportsegment is onder de dertig en is daarom zeer jong in vergelijking met de kijkers van traditionele vormen van sport. "Zowel de technologie als de spellen en evenementen ontwikkelen zich in harmonie met de behoeften van de consument", aldus Lopez. "Door te beleggen in bedrijven in dit segment kunnen beleggers profiteren van deze groeimogelijkheden op de lange termijn."

LEES OOK: 'Gaming wordt nog interessanter als belegging' (een analyse van onafhankelijk beleggingsstrateeg Han Dieperink)

Wat denkt u?

Fondszoeker

Fondsnaam:
Aanbieder:
Fondssoort:
 
Kostenopslag:
Trackrecord:
Valuta:
Rendement 1 Jr:
Beheerd Vermogen:
Sorteren op:
Zoeken
pagehit