METALEN 19-7-2018 14:42:00

Vraag naar speciale metalen voor accu’s stijgt door toename elektrische auto’s


Fotobron: Pixabay

(finanzen.nl) - Deze megatrend biedt beleggers kansen. Het tijdperk van de verbrandingsmotor lijkt langzaam plaats te maken voor de volgende generatie auto's. De stijging van de CO2-uitstoot in combinatie met een grotere energie-efficiëntie als gevolg van de evolutie van de batterijtechnologie zorgt voor een toenemende acceptatie van elektrische voertuigen wereldwijd.

"Massale adoptie van elektrische voertuigen begint zich af te tekenen", constateert Gupta. In 2017 overtrof de wereldwijde verkoop van elektrische auto's de grens van 1 miljoen voertuigen. Het is een stijging van 54 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, aldus analist Aneeka Gupta.

Ter vergelijking: in 20 bedroeg het jaarlijkse groeipercentage nog 38 procent. China nam vorig bijna 50 procent van de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen voor zijn rekening, met een marktaandeel van 2,2 procent in 2017.

Vraag naar metalen aangewakkerd

Het stijgende tempo van de adoptie van elektrische voertuigen maakt volgens Gupta de weg vrij voor een grotere vraag naar metalen zoals nikkel, lithium, kobalt, koper en aluminium.

Lithium-ionbatterijen bevatten verschillende metalen die gebruik maken van verschillende combinaties van anode- en kathodematerialen. Momenteel is de lithium-nikkelmangaan-kobalt (NMC) de meest prominente technologie voor toepassingen in batterijen in de automobielsector, zo benadrukt Gupta.

De ontwikkeling in batterijtechnologie laat echter een verschuiving naar een groter aandeel van nikkel zien. Terwijl de NMC-batterij meestal gelijke delen (1-1-1) nikkel, mangaan en kobalt bevatte, wordt de optimale verhouding nu beschouwd als (8-1-1), waardoor een hoger percentage nikkel nodig is.

"Terwijl de vraag naar nikkel, kobalt en lithium naar verwachting zal stijgen, staan meer traditionele metalen zoals koper en aluminium klaar om te profiteren van de ontluikende industrie gericht op elektrische voertuigen", stelt Gupta.

Aluminium en koper

Ook wijst ze op de goede vooruitzichten voor aluminium. Aluminium, bekend om zijn lichte gewicht, helpt het gewicht van het voertuig aanzienlijk te verminderen in vergelijking met staal. De vermindering van het totale gewicht van de auto zal het energieverbruik met bijna 8 procent doen dalen, waardoor de energie-efficiëntie zal verbeteren.

En dan is er nog koper. Een gemiddelde elektrische auto heeft 80 tot 90 kilogram koper nodig, vergeleken met 25 kilogram voor een conventionele personenauto. De vraag naar koper zal naar verwachting met een factor negen toenemen door de adoptie van elektrische voertuigen.

Toekomstverwachtingen

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) heeft zijn prognose voor elektrische voertuigen verdubbeld, waardoor het aantal elektrische voertuigen voor 2030 is gestegen van 23 miljoen naar 58 miljoen voertuigen. De verkoop van puur elektrische batterijvoertuigen steeg in 2017 met 63 procent. De verkoop van plug-in hybride elektrische voertuigen steeg iets minder hard in 2017, namelijk met 40 procent.

Totdat de totale kosten van het bezit van een elektrische auto door de hogere batterijkosten hoger blijven dan die van een conventioneel voertuig, verwacht Gupta dat overheidssteun een sleutelrol zal spelen bij de overschakeling op elektrische voertuigen.

Overheidsinitiatieven ter ondersteuning van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten, China en de Europese Unie geven duidelijke signalen af aan autofabrikanten die hun productielijnen in de richting van elektrificatie beginnen te bewegen.

Wat denkt u?

pagehit