OLIE 12-7-2019 17:01:38

Confrontatie tussen Britse marine en drie Iraanse schepen zet dé bottleneck voor wereldwijde olieaanvoer in de schijnwerpers


Fotobron: Flickr/Steven Stratin/CC BY 2.0

(finanzen.nl) - De Iraanse schepen zouden hebben geprobeerd om de doorvaart van een olietanker door de Perzische Golf te blokkeren, meldt de site Marketwatch. Het ministerie van defensie zei dat het oorlogsschip zijn kanonnen op de schepen richtte nadat die probeerden om de Britse schip de Heritage de blokkeren. De Heritage vaart onder Britse vlag en vervoert olie voor het Britse oliebedrijf BP.

Waarom is het incident belangrijk?

Olietankers die ruwe olie vervoeren vanuit havens aan de Perzische Golf moeten door deze zeestraat, de Straat van Hormuz. Ongeveer 21 miljoen vaten olie per dag gingen in 2018 door de Straat. Dat is ongeveer een derde van de wereldwijde overzeese oliehandel. Het is ruim een vijfde van het wereldwijde verbruik van olie, aldus de Amerikaanse Energy Information Administration (EIA) vorige maand.

Waar ligt de Straat van Hormuz?

De Straat van Hormuz is een smalle waterweg die de Perzische Golf verbindt met de Golf van Oman en de Arabische Zee.

Bottleneck, hoezo?

Op het smalste punt is de waterweg slechts 33 kilometer breed en de breedte van de vaarweg in beide richtingen is iets meer dan 3 kilometer, gescheiden door een bufferzone van ook ruim 3 kilometer.

Spanningen in de regio

De spanningen in het gebied nemen toe na het besluit van de VS om opnieuw sancties op te leggen aan Iran vanwege het kernprogramma. De VS hebben Iran beschuldigd van het aanvallen van schepen in het gebied. Iran schoot vorige maand een militaire drone van de VS neer. President Donald Trump heeft op het laatste moment een vergeldingsstaking afgezegd, omdat de verwachte dodelijke slachtoffers niet in verhouding zouden staan tot het verlies van een onbemand vliegtuig.

Kan de zeestraat worden omzeild?

Dat valt niet mee. Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten stellen wel pijpleidingen in werking die geschikt zijn om ruwe olie te vervoeren. Daarmee kan vervoer via de Perzische Golf worden omzeild, zei het EIA. Die leidingen kunnen maar een deeltje opvangen van de olie die nu overzee wordt vervoerd. De pijpleidingcapaciteit voor ruwe olie voor beide landen samen geschat op 6,5 miljoen vaten per dag. De leidingen zijn in gebruik en ongeveer de helft van de capaciteit is eventueel nog beschikbaar.

Kan Iran de zeestraat sluiten?

De in Bahrein-gestationeerde Vijfde Vloot van de Marine van de VS kan de waterweg vrij houden. Bovendien kondigden de VS in mei aan een vliegdekschip, bommenwerpers en een de antiraketgeschut te sturen.

De militaire aanwezigheid van de VS zou het voor Iran erg moeilijk maken om de scheepvaart te dwarsbomen. Maar incidentele aanvallen op schepen zijn niet uit te sluiten, niet alleen in bottlenecks als de Straat van Hormuz maar ook op open water in de regio. Dat stelde Helima Croft, grondstoffenstrateeg bij RBC, in een rapport in mei.

Wat denkt u?

Grondstoffen in dit artikel

Olie (Brent) 63,71 0,41
0,65
Olie (WTI) 56,71 0,62
1,11
pagehit